DGC uppgraderar kapaciteten i nätet

DGC har tecknat avtal med Telia Operator Business om att uppgradera delar av DGC:s stamnät. Uppgraderingen sker succesivt under 2013.

DGC har sedan 2008 använt Telia som leverantör av stamnätsförbindelser för att koppla ihop flertalet av de orter där DGC finns etablerade med egen nätutrustning. DGC har nu förlängt samarbetet med Telia och tecknat ett nytt avtal med Telia Operator Business som innebär att ett stort antal stamnätsförbindelser uppgraderas till våglängder, inledningsvis med 10 Gbs kapacitet.

– Under 2012 har vi byggt ut vårt nät så att vi idag finns etablerade i cirka 530 telestationer i hela Sverige. Det gör oss väldigt konkurrenskraftiga i affärer där kunden har verksamhet på många platser. Med den uppgradering vi nu gör säkerställer vi att vi har gott om bandbredd till alla de orter vi har etablerat oss i. Vårt mål är att ha marknadens nöjdaste och mest lojala kunder och nätet bär alla våra tjänster. Därför uppgraderar vi vårt nät kontinuerligt, säger Jörgen Qwist, vd på DGC.

– Att Sveriges tredje största operatör inom datakommunikation till företag väljer att uppgradera sitt stamnät med Telia Operator Business kraftfulla våglängdsnät, visar att detta är något marknaden efterfrågar. Det ger alla operatörer tillgång till ett rikstäckande nät och möjlighet att växa både geografiskt och i bandbredd, säger Fredrik Lerigon, chef för Telia Operator Business.

Jörgen Qwist, vd DGC One AB, telefon: +46 8 506 106 63 eller +46 708 34 28 34, E-post: jorgen.qwist@dgc.se

DGC är en nätoperatör som utvecklar och säljer datakommunikations-, drift- och telefonitjänster i ett eget rikstäckande nät till kunder som har verksamhet på många platser. DGC grundades 1987 och DGC:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information om DGC, se www.dgc.se.

Informationen lämnades för offentliggörande den 5 februari 2013, klockan 09.00.

DGC