DGC uppgraderar stamnätet

DGC har tecknat ett 20-årigt transportfiberavtal med Skanova och bygger nu ett av Sveriges mest kraftfulla och geografiskt största stamnät. DGC planerar att ansluta fler än 300 orter i Sverige med svartfiber i ett stamnät som blir mer än 750 mil långt.

DGC finns idag etablerade med egen aktiv utrustning i nästan 1000 noder på 700 orter. Avtalet med Skanova ger DGC möjlighet att uppgradera stamnätet mellan dessa noder och orter till svartfiber. Under det andra halvåret 2015 påbörjade DGC den första etappen av uppgraderingen av nätet för att kunna leverera datakommunikationstjänster till kapacitetskrävande kunder som Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten, Domstolsverket och Västra Götalandsregionen (VGR). Flertalet orter kommer vara uppgraderade 2016 och hela uppgraderingen planeras vara genomförd 2018.

- Vi är näst störst på att leverera IP-VPN i Sverige och vi ser hur våra kunder behöver allt mer kapacitet. Marknaden går från koppar till fiber och våra kunder ska känna trygghet i att ingen leverantör har bättre förutsättningar än vi att ta dem dit. Det kan vi nu också visa genom flera stora referensinstallationer såsom till Åklagarmyndigheten. Genom att kliva ner ett steg i värdekedjan och bygga våra tjänster på svarfiber så kan vi ge våra kunder all den kapacitet de behöver. Det gäller nu och i framtiden, avtalet ger oss rätt att avropa svartfiber från Skanova de kommande 20 åren, säger Jörgen Qwist, vd på DGC.

Jörgen Qwist, vd DGC One AB, telefon: +46 8 506 106 00, e-post: jq@dgc.se

DGC är en nätoperatör som utvecklar och säljer datakommunikations-, drift- och telefonitjänster i ett eget rikstäckande nät till kunder som har verksamhet på många platser. DGC grundades 1991 och DGC:s aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information om DGC, se www.dgc.se.

Informationen lämnades för offentliggörande den 3 mars 2016, klockan 10.15