• DGC One/

DGC vinnare i Västra Götalandsregionens upphandling av datakommunikationstjänster

DGC har vunnit Västra Götalandsregionens (VGR:s) upphandling av datakommunikationstjänster. Avtalet sträcker sig över 2 år med möjlighet till förlängning i ytterligare 2 år. Avtalsvärdet beräknas till cirka 25 mkr för den inledande avtalsperioden.

I januari 2015 meddelade VGR i sitt tilldelningsbeslut att DGC vann VGR:s upphandling av datakommunikationstjänster. Tilldelningsbeslutet överklagades emellertid av två anbudsgivare, först i Förvaltningsrätten och sedan i Kammarrätten, som båda avslog överprövningen. En av anbudsgivarna ansökte sedan om prövningstillstånd hos Högsta Förvaltningsdomstolen utan framgång. Avtal har nu tecknats mellan VGR och DGC.

VGR bildades 1999 av Bohuslandstinget, Landstinget Skaraborg, Landstinget i Älvsborg, sjukvård och viss kultur i Göteborgs Stad samt delar av länsstyrelsen. VGR bedriver verksamhet inom tre huvudsakliga ansvarsområden: hälso- och sjukvård, tillväxt och utveckling samt kollektivtrafik. Inom VGR ryms 49 kommuner, 18 sjukhus, Västtrafik som bedriver kollektivtrafik och ett stort antal övriga verksamheter. Ett av sjukhusen är Sahlgrenska Universitetssjukhuset, ett av Europas största sjukhus. Totalt arbetar 50 000 personer inom VGR. Merparten av alla verksamheter kommer att anslutas med fiberförbindelser.

– Vi är stolta och glada över att ha vunnit denna upphandling då VGR omfattar några av Sveriges största och mest samhällskritiska verksamheter inom sjukvård och kollektivtrafik.  Vi fortsätter att flytta fram våra positioner både som fiberleverantör och som leverantör till den offentliga sektorn, säger Mattias Wiklund, försäljningschef och vice vd för DGC.

DGC är en nätoperatör som utvecklar och säljer datakommunikations-, drift- och telefonitjänster i ett eget rikstäckande nät till kunder som har verksamhet på många platser. DGC startades 1991 och DGC:s aktie är noterad på NASDAQ Stockholm. För mer information om DGC, se www.dgc.se.

Informationen lämnades för offentliggörande den 12 augusti 2015, klockan 08.30.