Hemtex väljer DGC som ny leverantör av telefoni som tjänst

Hemtex förlänger och utökar avtalet med DGC avseende leverans av datakommunikationstjänster. Dessutom väljer Hemtex att köpa telefoni som tjänst från DGC.

Sedan 2004 har DGC levererat datakommunikationstjänster till Hemtex. Nu har ett nytt avtal tecknats som innebär att DGC ska fortsätta att leverera en IP-VPN-lösning till kedjans cirka 150 butiker i Sverige och Finland. Hemtex väljer också att ersätta sin tidigare telefonväxel med nya IP-telefonitjänster från DGC med central växelfunktionalitet och möjlighet att avropa mobilabonnemang. Det nya avtalet sträcker sig över fem år för datakommunikationstjänsterna och tre år för telefonitjänsterna.

– Vi har haft ett långt och givande samarbete med DGC och vi ser fram emot fler bra år tillsammans. Att vi dessutom lägger till en ny telefonilösning ser vi som ett naturligt steg då IP-telefoni har en nära knytpunkt till våra datakommunikationstjänster. Vi tror på fortsatt gott samarbete även för de nya lösningarna i framtiden, säger Anki Jansson, IT-chef på Hemtex.

– Vår leverans till Hemtex inleddes för tio år sedan och vårt samarbete har utvecklats kontinuerligt sedan dess. Nu tar vi nästa steg genom att utöka leveransen till att också omfatta telefonitjänster. Att Hemtex ger oss förnyat och utökat förtroende är mycket positivt och jag ser fram emot vårt fortsatta samarbete, säger Mattias Wiklund, försäljningschef och vice vd på DGC.

DGC är en nätoperatör som utvecklar och säljer datakommunikations-, drift- och telefonitjänster i ett eget rikstäckande nät till kunder som har verksamhet på många platser. DGC grundades 1987 och DGC:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information om DGC, se www.dgc.se.

Informationen lämnades för offentliggörande den 14 oktober 2014, klockan 08.30.