Rekordstor driftaffär för DGC

Svensk Fastighetsförmedling har valt nätoperatören DGC som driftleverantör för sin IT-plattform. DGC kommer att ansvara för drift och underhåll av affärskritiska verksamhetssystem samt ge support till Svensk Fastighetsförmedlings cirka 1 000 användare och drygt 200 bobutiker runt om i Sverige. Avtalet löper över tre år och är det största driftavtalet som DGC har tecknat.

Tidigare under våren valde Svensk Fastighetsförmedling DGC som ny leverantör av datakommunikationstjänster genom en gemensam IP-VPN-lösning för alla sina bobutiker. När samarbetet nu utökas innebär det att DGC tar ett helhetsansvar för Svensk Fastighetsförmedlings datakommunikation och drift av IT-system och att DGC levererar dessa tjänster i ett nät, med en gemensam support. Lösningen bygger på DGCs delade Citrixplattform och skall hantera ljud, bild och video med höga krav på kapacitet och tillgänglighet för att Svensk Fastighetsförmedling i sin tur skall kunna erbjuda en modern, högkvalitativ tjänst till sina kunder.

– Med DGC som driftleverantör får vi inte bara ett mycket bättre helhetsgrepp på våra drifttjänster och datakommunikation. Vi får även en modern IT-miljö som bättre möter våra förväntningar på support och drift. DGC har dessutom en organisation som passar oss i vår strävan att möta våra drygt 200 butikers fortlöpande krav på ökad kvalitet och prestanda. Det stöd detta innebär är något vi saknat med den tidigare leverantören. Men i och med valet av DGC kommer även detta att säkerställas, säger Mårten Wahlström, IT-chef på Svensk Fastighetsförmedling.

– Jag är mycket glad över att vi nu också får driftansvaret för Svensk Fastighetsförmedlings IT-plattform och verksamhetssystem. Att vi har fått detta förtroende tror jag till stor del beror på att vi snabbt kunde sätta oss in i företagets frågeställningar och förstod omfattningen och komplexiteten i uppdraget. Nu skall vi säkerställa en drift- och datakommunikationslösning som fullt ut motsvarar Svensk Fastighetsförmedlings behov, säger Mattias Wiklund, Försäljningschef och vice VD för DGC.

DGC är en nätoperatör som erbjuder datakommunikations-, drift- och telefonitjänster till den svenska företagsmarknaden. DGC har cirka 90 anställda och omsatte under 2007 drygt 220 mkr med god lönsamhet. DGC har för avsikt att genomföra en börsnotering vid OMX Nordiska Börs, med en planerad första noteringsdag den 16 juni 2008. För mer information, se www.dgc.se.

Om Svensk Fastighetsförmedling
Svensk Fastighetsförmedling är en fastighetsmäklarkedja som ingår i DnB NOR-koncernen. Kedjan har cirka 1 000 medarbetare och representeras genom över 200 bobutiker i hela landet. Svensk Fastighetsförmedling förmedlande drygt 30 000 villor, fritidshus och bostadsrätter till ett försäljningsvärde av cirka 42 miljarder kronor under 2007. För mer information, se www.svenskfast.se.

För mer information kontakta:
Mattias Wiklund, Försäljningschef och vice VD DGC One AB, tel: 08 506 50216 eller 070 626 2801,
e-post: mattias.wiklund@dgc.se

Jakob Tapper, Informationsansvarig DGC One AB, tel: 08 506 50218 eller 073 981 6333, e-post: jakob.tapper@dgc.se

Mårten Wahlström, IT-Chef Svensk Fastighetsförmedling, tel : 08 505 35800, e-post: marten.wahlstrom@svenskfast.se