Svensk Fastighetsförmedling väljer kommunikationslösning från DGC

Nätoperatören DGC har tecknat avtal med Svensk Fastighetsförmedling och Logica, tidigare WM-data, om leverans av en ny IP-VPN-lösning till fastighetsmäklarkedjans drygt 200 bobutiker i Sverige. Avtalet är värt cirka 19 MSEK.

Svensk Fastighetsförmedling har valt DGC som leverantör av ett nytt IP-VPN-lösning som kopplar samman samtliga av fastighetsmäklarkedjans drygt 200 bobutiker. Den nya lösningen innehåller högre, symmetriska, kapaciteter för att bland annat hantera bilder och video på ett effektivare sätt. Logica ansvarar för driften av Svensk Fastighetsförmedlings IT-miljö.

- Vår nya kommunikationslösning från DGC innebär att vi får ett eget nät som är framtidsanpassat och som möjliggör att vi kan växa dynamiskt, vilket är viktigt för oss då vi har många spännande lösningar på gång. Lösningen innebär även att vi kan styra mycket av trafiken själva, säger Mårten Wahlström, IT-chef på Svensk Fastighetsförmedling

- Jag är mycket glad och stolt att Svensk Fastighetsförmedling har valt oss som leverantör av deras nya datakommunikationslösning. Fastighetsmäklare har idag ett stort behov av effektivt och tillförlitligt IT-stöd. De är exempelvis beroende av att snabbt förmedla bild, text och video för att på ett smakfullt sätt presentera utbudet av bostäder och fastigheter. Vår lösning, med symmetriska accesser och hög kapacitet, ger Svensk Fastighetsförmedling mycket goda förutsättningar att presentera sitt erbjudande till marknaden på bästa sätt samt skapa en effektiv kommunikation inom företaget, säger Mattias Wiklund, Försäljningschef och vice VD för DGC.

DGC är en nätoperatör som erbjuder datakommunikations-, drift- och telefonitjänster till den svenska företagsmarknaden. DGC som grundades 1987 har cirka 100 anställda och omsatte under 2007 drygt 220 mkr med god lönsamhet. För mer information om DGC, se www.dgc.se.

Om Svensk Fastighetsförmedling
Svensk Fastighetsförmedling är en fastighetsmäklarkedja som ingår i DnB NOR-koncernen. Kedjan har idag cirka 1 000 medarbetare och finns representerat genom över 200 bobutiker i hela landet. Svensk Fastighetsförmedling förmedlande drygt 30 000 villor, fritidshus och bostadsrätter till ett försäljningsvärde av cirka 34 miljarder kronor under 2007. För mer information, se www.svenskfast.se.

För mer information kontakta:
Mattias Wiklund, Försäljningschef och vice VD DGC One AB,
telefon: +46 8 506 502 16 eller +46 70 626 28 01