DHL får nyckelroll i förvaring av blodplasmaprodukter

Nytt avtal: DHL får nyckelroll i förvaring av blodplasmaprodukter DHL Solutions har slutit avtal med Octapharma. Avtalet innebär att DHL ansvarar för lagerhållning av blodplasmaprodukter tillverkade av Octapharma fram till år 2006. DHLs avancerade lösningar för hantering av känsligt gods och tidigare erfarenheter av att arbeta med läkemedel har varit avgörande för avtalet. Avtalet sträcker sig fram till 2006 och var möjligt efter det att Octapharmas kvalitetsavdelning och Läkemedelsverket gjort en omfattande granskning och analys av DHLs hantering och förvaring av blodplasmaprodukter. - Det godkännande som Octapharma och Läkemedelsverket kommit med är ett bevis på att vi lyckats i våra ansträngningar att kombinera hög kvalitet och säkerhet, säger Jan Flyckt, Business Manager på DHL Solutions. Antalet leveranser uppskattas till 3 000 per år och de utgår från Octapharmas fabrik i Stockholm till DHLs lager i Eskilstuna. Här har DHL investerat i en kylanläggning på 200 kvm, i vilken endast blodplasmaprodukter från Octapharma kommer att förvaras. - Det här stärker oss ytterligare i vår roll som partner till läkemedelsföretag med försäljning av produkter på en gränslös marknad, säger Jan Flyckt. DHL arbetar sedan tidigare med en rad olika företag inom läkemedelsbranschen både i Sverige och internationellt. Den logistikcentral som DHL har i Eskilstuna är specialbyggd för att kunna hantera den typ av känsligt gods som det rör sig om. - DHLs erfarenhet av att handskas med läkemedel i kombination med den höga standarden på terminalen i Eskilstuna gör DHL till en idealisk partner för oss, säger Rolf Nilsson Material Management på Octapharma. Det nya avtalet öppnar vägen för ytterligare framtida samarbeten mellan Octapharma och DHL. Bilder finns på www.dhl.se För mer information, kontakta: Cornilla von Plomgren, Communications Manager, DHL i Norden Tel 08 690 04 55 / 070 632 32 80. Email cornilla.vonplomgren@dhl.com Jan Flyckt, Business Manager, DHL Solutions Tel 08 456 46 27 / 070 559 25 04 Email jan.flyckt@dhl.com Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=29947 DHL är världens ledande express- och logistikföretag som erbjuder innovativa och skräddarsydda lösningar från en och samma leverantör. Med världsomspännande kunskap om logistiklösningar, express-, flyg- och sjöfrakt samt landtransporter kombinerar DHL sitt världstäckande nät med djup förståelse för lokala marknader. DHLs harmoniserade internationella nätverk sammanbinder mer än 220 länder och områden världen över. DHL fortsätter att vara i framkant när det gäller teknologi och med mer än 170.000 motiverade medarbetare garanteras snabb och pålitlig service som syftar till att överträffa kundernas förväntningar DHL har sitt huvudkontor i Bryssel, Belgien, och ägs till 100 % av Deutsche Post World Net. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/23/20030923BIT00140/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/23/20030923BIT00140/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/23/20030923BIT00140/bild.html Pictures