DHL är bäst på hållbar logistik

DHL, världens ledande logistikleverantör, har blivit utsedd till "Branschbäst 2017" i Sustainable Brand Index B2B. Det innebär att beslutsfattare på stora bolag (+400 MSEK i omsättning) har bedömt DHL som mest hållbara i branschen. Det är första gången Sustainable Brands tagit med logistiksektorn i sin årliga mätning av hållbara varumärken.

– Utnämningen visar att tillsammans med våra kunder och leverantörer kan bidra till en mer hållbar transportsektor säger Ylva Öhrnell, Hållbarhetschef på DHL Freight Sverige.

DHL Freight har under många år arbetat systematiskt med att lyfta fram och följa upp transporters hållbarhet gentemot leverantörer och kunder.

– Att veta att det har uppmärksammats av andra ger oss energi att öka tempot. I Sverige har vi minskat klimatutsläppen med 54 % per tonkm, en utveckling som ingen trodde var möjlig när målet om en minskning på 30 % togs 2008. Det känns därför otroligt bra att få den här utmärkelsen säger Ylva Öhrnell, Hållbarhetschef på DHL Freight Sverige.

Stockholm, 29 september 2017

Therese Litzén, Marknadschef

Ylva Öhrnell, Hållbarhetschef

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 350 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2016 hade koncernen en omsättning på mer än 57 miljarder euro.

– Utnämningen visar att tillsammans med våra kunder och leverantörer kan bidra till en mer hållbar transportsektor.
Ylva Öhrnell, Hållbarhetschef på DHL Freight Sverige.
– Att veta att det har uppmärksammats av andra ger oss energi att öka tempot. I Sverige har vi minskat klimatutsläppen med 54 % per tonkm, en utveckling som ingen trodde var möjlig när målet om en minskning på 30 % togs 2008. Det känns därför otroligt bra att få den här utmärkelsen.
Ylva Öhrnell, Hållbarhetschef på DHL Freight Sverige.