DHL expanderar och utökar paketleveranser i Norden och Baltikum

DHL Parcel tillsammans med DHL Freight Sverige, Finska postoperatören Posti och Bring (dotterbolag till norska Posten) gör en gemensam satsning i Norden och Baltikum. Samarbetet stärker den växande och gränsöverskridande e-handelsmarknaden samt ökar servicenivån för det största paketnätverket i norra Europa som omfattar 6 500 utlämningsställen och paketstationer i sju länder. Kundfördelarna är flera, däribland kortare transittider, lördagsleveranser och aviseringar för att på så vis göra e-handeln än mer framgångsrik.

DHL har tillsammans med den finska postoperatören Posti samt Bring gått samman för att gemensamt erbjuda en dedikerad B2C infrastruktur för paketleveranser i Skandinavien, Finland och Baltikum. Detta inkluderande samarbete som kommer att träda i kraft den 1 april förlänger och förstärker DHL Parcel nätverk för gränsöverskridande e-handel i sju nya länder. Expansionen ligger i linje med DHL:s strategi för att utveckla e-handelsmarknaden i Europa och därmed erbjuda marknaden en väl utvecklad infrastruktur. På bara två år har DHL Parcel expanderat sitt nätverk till att nu finnas i 16 av de viktigaste europeiska länderna inom e-handeln med ett harmoniserat erbjudande av standardiserade tjänster.

- Flera av våra kunder skickar redan idag försändelser till länder i norra Europa. Tillsammans med våra lokala partners, vill vi hjälpa dem utöka sin verksamhet och utveckla e-handelsmarknaden i dessa länder så bra som möjligt, förklarar Morten Villberg, VD för DHL Parcel i Storbritannien och Norden och tillägger att redan från start så kommer vi att kunna erbjuda de 22 miljoner kunder som handlar på nätet i norra Europa en bekväm och säker tillgång till det största paketbutiksnätet inom detta område.

Genom samarbetet med sina partners ämnar DHL Parcel nyttja den starka e-handelstrenden som pågår i norra Europa samt den mycket höga e-handelspotentialen i allmänhet. Enligt en färsk rapport från EU-kommissionen, har mer än 56 procent av alla invånare beställt något minst en gång från en icke-inhemsk online shop. Det förväntas också att dagens e-handelsvolym i Norden och Baltikum, ungefär 22.8bn Euro, kommer att växa med 6 procent per år fram till 2020. I Norden och Baltikum är människor särskilt öppna för e-handel, dessutom shoppar de oftare på nätet i jämförelse med övriga européer och de spenderar även avsevärt mer per användare än det europeiska genomsnittet.

Detta nya leverans- och paketnätverk i Skandinavien, Finland och Baltikum kommer att vara det största i sitt slag på dessa marknader och omfatta hela 6 500 utlämningsställen/paketstationer i slutet av 2016. Till skillnad från andra europeiska marknader så är det inte vanligt att paket levereras direkt hem till kunderna. Därmed kommer detta sammanflätade nätverk av distributionspunkter att göra det lättare för konsumenterna att få sina paket. Nätbutiker, vilka sänder till och från länder som ingår i DHL Parcel Connect samarbetet, kan därför uppskatta styrkan i det nya erbjudandet. Enkelt uttryckt så innebär det att leveranser också kan göras på lördagar, samt att standardiserade processer och rutiner för fraktetiketter och returer även skapar snabbare transittider framöver.

- Tillförlitlighet och flexibilitet när det gäller logistik är avgörande faktorer för att lyckas inom e-handeln, tillägger Morten Villberg och fortsätter: Tillsammans med våra partners erbjuder vi en stabil infrastruktur och en god servicenivå som ligger till grund för en framgångsrik e-handel. Genom att utöka vårt nätverk med en konsekvent hög kvalitet så skapar vi grunden för ett verkligt pan-europeiskt e-handelslandskap som hjälper våra kunder att dra nytta av nya marknader och därmed en möjlighet till expandera sin verksamhet.

Förutom den nya standardiserade tjänsten och lördagsleveranser så kommer parterna upprätta ett system som meddelar mottagarna om den troliga ankomsttiden enligt deras önskade alternativ. Det kommer också att vara kundvänliga returlösningar för alla europeiska marknader DHL Parcel verkar i, oavsett om paketet skickas från till exempel Polen, Belgien eller Sverige.

Efter att etablerat sig i Benelux, Polen, Tjeckien, Slovakien, Österrike, Frankrike och nu Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen, är DHL Parcel närvarande i 16 europeiska länder, inklusive deras hemmamarknad Tyskland. I linje med Deutsche Post DHL Group 2020-strategin, kommer DHL Parcel kontinuerligt undersöka nya marknader i Europa som kan tänkas vara attraktiva och relevanta för ytterligare expansion.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Morten Villberg, CEO, DHL Parcel UK & Nordics, + 45 20 71 22 12

Pressbilder finns att ladda ner på: http://www.mynewsdesk.com/dk/dhl-danmark/latest_media

FAKTA PARCEL CONNECT

• Produkten för det gemensamma samarbetet heter Parcel Connect.
  • DHL har tillsammans med den finska postoperatören Posti samt Bring (ett dotterbolag till Posten Norge) gått samman för att gemensamt kunna erbjuda en dedikerad B2C infrastruktur för paketleveranser i Skandinavien, Finland och Baltikum.
  • Paketen kommer att levereras ut sex dagar i veckan dvs. även på lördagar.
  • Paket kan väga upp till 31,5 kg.
  • Följande länder är redan en del av Parcel Connect samarbetet: Österrike, Holland, Belgien, Frankrike, Luxemburg, Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland.
  • De nya länderna som kommer att ingå i samarbetet från och med den 1 april 2016 är Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen.

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 325 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning. DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2014 hade koncernen en omsättning på mer än 56 miljarder euro.