DHL med i den fossilfria frontlinjen

I vår framtidsvision utgör el tillsammans med förnyelsebara bränslen som exempelvis HVO100, etanol och biogas en betydande del av våra transporter inom städerna. DHLs ambition är att, tillsammans med våra kunder, nå ett fossilfritt inrikesnätverk till 2030. DHL kommer därför att medverka i ett pilotprojekt med eldistribution i Mariestad där distributionsfordon utrustas med nyskapande ladd lösningar med dynamisk laddning under färd.

För att förbättra miljön i städerna, både i form av minskade luftföroreningar och minskat buller, behöver vi på sikt ställa om våra distributionsfordon i städerna till eldrift. Idag finns det inte tillräckligt med bra alternativ på marknaden som fungerar praktiskt i vår verksamhet. Eldrivna transportfordon behöver klara av att köra hela sin planerade rutt utan att behöva laddas upp. Batterilösningarna får inte heller ta värdefullt lastutrymme.

DHL kommer därför att medverka i ett pilotprojekt med eldistribution i Mariestad där distributionsfordon utrustas med nyskapande ladd lösningar med dynamisk laddning under färd. Tekniken möjliggör utveckling av drivlina och ladd-teknik och därmed mindre batterier. Detta skulle medföra stora miljö- och prestandamässiga fördelar. Projektet är ett samarbete tillsammans med Vattenfall, Lunds Tekniska Högskola, Sustainable Innovation, Stockholms stad, Mariestads kommun och Coman fordonsbygg.

Under Almedalsveckan i Visby arrangerar Mariestads kommun seminarium och paneldebatt om elvägar i stadsmiljö.

Peter Hesslin, CEO DHL Freight Nordics & UK, deltar på temat: DHL med i den fossilfria frontlinjen.

•  Tisdagen den 5 juli klockan 14.00–15.00 på Teaterskeppet i Visby Hamn, Teatersalongen
  •  Exempel på innovativa Elfordon kommer att finns på fordonstorget under hela Almedalsveckan
  •  Arrangör är Mariestads kommun - Världspremiär för elvägar i stadsmiljö

– Utvecklingen för ökad eldrift kräver samverkan mellan fordons- och batteritillverkare, leverantörer av drivlinor för eldrift, kommuner, städer och politiker. Tillsammans med samarbetspartners, kunder, leverantörer och övriga aktörer tror vi att Sverige kan avancera inom elektrifierade transporter som en del i arbetet för ett fossilfritt Sverige, säger Ylva Öhrnell, Miljö- och kvalitetschef på DHL Freight.

Stockholm 1 juli 2016

Jessica Ölvestad, Kommunikationschef
Tel: 0709 – 345 114

Ylva Öhrnell, Miljöchef
Tel: 0709 – 345 281

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 340 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning. DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2015 hade koncernen en omsättning på mer än 59 miljarder euro.

Utvecklingen för ökad eldrift kräver samverkan mellan fordons- och batteritillverkare, leverantörer av drivlinor för eldrift, kommuner, städer och politiker. Tillsammans med samarbetspartners, kunder, leverantörer och övriga aktörer tror vi att Sverige kan avancera inom elektrifierade transporter som en del i arbetet för ett fossilfritt Sverige.
Ylva Öhrnell, Miljö- och kvalitetschef på DHL Freight.
Det är glädjande att vi tillsammans med våra samarbetspartners i Electrivillage kan testa nya tekniker i vår ordinarie verksamhet.
Peter Hesslin, CEO DHL Freight Nordics & UK