Bokslutsrapport för perioden 1 januari – 31 december 2022

Report this content

Diagonal Bio AB (”Diagonal” eller ”bolaget”) (Nasdaq Stockholm First North: DIABIO) offentliggjorde idag sin bokslutsrapport för verksamhetsåret 2022.

När vi ser tillbaka på 2022 har vi lagt grunden för att uppnå vår vision om att utveckla en teknologi som kan spela en nyckelroll för att begränsa spridningen av infektionssjukdomar över hela världen. Genom att utveckla  en universell diagnostisk plattform som är korrekt, lätt att använda, kostnadseffektiv samt snabb. Vår plattformsteknik erbjuder samma noggrannhet som dagens PCR-baserade tekniker. Fokus för 2022 var att utveckla det första instrumentet för forskningsändamål och det levererades till oss i oktober 2022. Med det fortsatta förtroendet från befintliga och nya aktieägare i vår genomförda nyemission under december ser vi framemot ett spännande 2023 för Diagonal Bio, säger Jack Egelund Madsen, VD på Diagonal Bio AB.

Sammanfattning av delårsrapporten

Perioden 1 oktober – 31 december

• Bolagets nettoomsättning uppgick till 0 KSEK (153 KSEK). Under perioden har aktiverat arbete för egen räkning uppgått till 846 KSEK (1 024 KSEK).
  • Rörelseresultatet uppgick till –3 938 KSEK (-3 023 KSEK).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,40 SEK (-0,33 SEK).
  • Periodens kassaflöde uppgick till  2 817 KSEK (-4 123 KSEK).
  • Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 13 585 KSEK (20 766 KSEK).

Perioden 1 januari – 31 december

• Bolagets nettoomsättning uppgick till 203 KSEK (407). Under perioden har aktiverat arbete för egen räkning uppgått till 3 503 KSEK (8 263)
  • Rörelseresultatet uppgick till -15 163 KSEK (-11 663 KSEK).
  • Resultat per aktie uppgick till -1,70 SEK (-1,70 SEK).
  • Periodens kassaflöde uppgick till -7 181 KSEK (17 098 KSEK).
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2022.

Nyckelhändelser under tredje kvartalet:

• Den 5 oktober meddelade Diagonal Bio leveransen av den första ”Research Use Only” (RUO) Panviral-enheten. RUO-enheten kommer att möjliggöra pilottester och extern validering från Key Opinion Leaders.
  • Den 15 oktober meddelade Diagonal Bio att designregistrering utfärdadats av EUIPO. Den skyddade designen rör en kassett med provtagningsbehållare med en utformning som gör att den passar till instrument utvecklat av Diagonal Bio.
  • Den 21 oktober kommunicerade Diagonal Bio styrelsens beslut om en företrädesemission i syfte att intensifiera kommersialiseringen samt informerade om nya målsättningar.
  • Den 31 oktober meddelade Diagonal Bio om undertecknande av ett royaltyavtal med OIM, ett av Sveriges ledande produktutvecklingsföretag. Avtalet omfattar delar av den teknologi som utvecklats för att säkerställa snabb och korrekt upptäckt av genetiska markörer.
  • Den 23 november hölls en extra bolagsstämma som godkände styrelsens förslag att genomföra en företrädesemission.
  • Den 8 december meddelade Diagonal Bio att detektionsgränen (LoD) för Bolagets universella plattformsteknologi är i nivå med PCR-standard. Testet utfördes med instrument avsett för forskningsändamål (Instrument for Research Use Only, RUO).
  • Den 16 december kommunicerade Bolaget utfall av företrädesemissionen. Total teckningsgrad (inklusive garantiåtagande) uppgick till 70 procent av emissionsvolymen. Diagonal tillfördes cirka 17,4 MSEK före emissionskostnader om cirka 3,9 MSEK.

Rapporten i sin helhet finns tillgänglig på Diagonal Bio: https://diagonalbio.com/investors/financial-reports/

För ytterligare information om Diagonal Bio AB, vänliga kontakta
Jack Egelund Madsen, VD
Telefon: +46 73 526 27 59
E-post: jem@diagonalbio.com
Hemsida: www.diagonalbio.com

Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB
E-post: ca@skmg.se

Diagonal Bio AB grundades 2020 och är ett svenskt bioteknikbolag med säte och kontor i Lund. Bolaget utvecklar plattformen Panviral för att detektera och diagnostisera små sektioner av patogengenom, exempelvis virus, bakterier och svampar. Bolagets vision är att minska mänskligt lidande genom att med egenutvecklad teknik revolutionera global diagnostik av patogenburna sjukdomar.