Byggcentralen väljer mobil växel från Dialect

Byggcentralen i Roslagen norr om Stockholm har nyligen gått över till att använda Dialects mobila växel Unified. Med medarbetare ute på fältet och ett brett nätverk av underleverantörer fungerar Byggcentralens huvudkontor som en sambandscentral, vilket gör telefonväxeln till navet i verksamheten.

Företaget jobbar primärt med att återställa skador i samarbete med Sveriges största försäkringsbolag, dessutom producerar man småhus i hela Roslagen. Sedan starten 1989 har man fokuserat på att vara ett snabbt, kunnigt och personligt alternativ till de större byggbolagen.

Dialect Unified uppfyller allas önskemål eftersom vissa medarbetare arbetar vid fast telefon medan andra jobbar helt mobilt. Att lösningen dessutom är skalbar och integrerad med Microsoft Outlook var andra skäl till varför man valde Unified.

– Tidigare hade vi en fast ip-baserad växel, men den var feldimensionerad för oss och hade dessutom inte de funktioner vi behöver. Istället valde vi nu en mobil växel, som dessutom visade sig överträffa våra behov. Vi är idag 25 medarbetare, men står i startgroparna för att växa. Även på det sättet är Unified en bra lösning eftersom vi enkelt kan koppla på användare när vi blir fler, säger Tommy Johansson, vd för Byggcentralen.

Dialect Unified kan sköta företagets alla telefonlinjer, röstbrevlådor och vidarekopplingar. Kunden slipper all växelhårdvara på kontoret och köper istället en komplett telefonväxel genom en låg månadskostnad per användare.

Unified kan erbjuda samma höga funktionalitet oavsett om du ringer från en systemtelefon, mobiltelefon eller ”softphone”. Det är en underhållsfri och serverbaserad telefonväxel som är tillgänglig via internet samt integrerad med MS Outlook, säger Mats Kraitsik Kalvik, vd för Dialect AB.

Mats Kraitsik Kalvik, vd, Dialect AB
Victoria Jonsson, informationschef Dialect AB
Tel: 010-60 130 14, e-post: victoria.jonsson@dialect.se

Dialect är Sveriges ledande återförsäljarkedja av kommunikationslösningar till företag. Lösningarna innefattar bland annat mobil- och fast telefoni, it- och telekomtjänster samt fordons-it. Dialect omsatte 2009 drygt 1 miljard SEK och har idag cirka 700 anställda. Franchisekedjan drivs av koncernen Dialect AB där dotterbolagen Dialect Kundservice, Dialect Systems och Dialect Sales ingår. Läs mer om oss på