De 10 vanligaste it-relaterade problemen på arbetsplatsen

Teknik som inte fungerar skapar frustration. Enligt en undersökning* genomförd bland 4662 företag i Sverige är internet den vanligaste orsaken till irritation. Då många företag nu går över till att använda molntjänster är uppkopplingen helt avgörande för att verksamheten ska flyta på.

Ett flexibelt arbetssätt kräver att användaren har tillgång till gemensamma dokument och affärssystem även utanför kontoret, något som är fullt möjligt med molntjänster. Vi vill kunna arbeta från hemmet, på resan eller kanske mellan möten på stan och då gäller det att uppkopplingen fungerar.

-         Individen styr allt mer över sitt eget arbetssätt och väljer att jobba på det sätt som är mest effektivt för henne just den dagen. Och eftersom produktivitet alltid är prioriterat hos företagen är de inte sena med att se fördelar med ett friare arbetssätt. Kraven ökar nu på operatörerna att säkerhetsställa ett fullgott nät med hög kapacitet, något som vi ser att de flesta satsar på, säger Mats Kraitsik Kalvik, vd och koncernchef Dialect AB.

De tio vanligaste it-relaterade problemen enligt undersökningen:

1) Internet
2) Användare
3) Nätverk
4) Backup
5) Drift
6) Säkerhet
7) Lagring
8) Applikationer
9) Kommunikation
10) Hastighet

*Undersökningen genomfördes på uppdrag av Custice AB genom telefonintervjuer. Totalt har beslutsfattaren för it- och telekom på 4662 små och medelstora företag blivit tillfrågade. Av dessa var 393 företag Dialects egna kunder.

För mer information eller bilder, kontakta:
Mats Kraitsik Kalvik, Vd och koncernchef Dialect AB
Victoria Jonsson, Marknads- och Informationschef Dialect AB

Dialect levererar it- och telekommunikation till företag. Vi ser till att allt kan fungera ihop – oavsett tid, plats eller lösning. Utöver våra integrerade lösningar och vägledande kunskap erbjuder vi ett brett utbud av produkter och tjänster. Lösningarna innefattar bland annat mobil- och fast telefoni, dokument- och datatjänster, molntjänster, mötestjänster, installation och support. Dialect omsatte 2011 drygt en miljard kronor och har över 700 anställda. Läs mer om oss på www.dialect.se.

- Individen styr allt mer över sitt eget arbetssätt och väljer att jobba på det sätt som är mest effektivt för henne just den dagen. Och eftersom produktivitet alltid är prioriterat hos företagen är de inte sena med att se fördelar med ett friare arbetssätt. Kraven ökar nu på operatörerna att säkerhetsställa ett fullgott nät med hög kapacitet, något som vi ser att de flesta satsar på.
Mats Kraitsik Kalvik, vd och koncernchef Dialect AB