Dialect AB förvärvar Phonia i Sverige AB och Telefokus AB

Dialect AB har under sommaren genomfört förvärv av ytterligare två bolag inom telekombranschen - Phonia i Sverige AB och Telefokus AB. Tillsammans har de båda bolagen en beräknad omsättning på 45 miljoner kronor och 40 anställda fördelat på två kontor, ett i Göteborg och ett i Karlskrona.

Phonia är en CRM-partner för outsourcing och kommer helt att integreras i Dialects dottebolag Dialect Kundservice, och därmed verka under Dialects varumärke. Telefokus är en aktör inom B2B där försäljning av data och telekom bedrivs genom utesälj och telefonförsäljning. Telefokus kommer fortsättningsvis att vara ett eget varumärke där man erbjuder totalansvar för kundens företagstelefoni paketerat med marknadens bästa service.

-         Jag ser stor potential för det här fördjupade samarbetet och förvärvet. Nu får vi också en pusselbit till i våra expansionsplaner. Förvärvet går dessutom hand i hand med vår långsiktiga strategi att erbjuda våra kunder ännu bättre kommunikationslösningar, rådgivning och service, säger Mats Kraitsik Kalvik, vd Dialect AB.

Phonia och Telefokus har grundats av bröderna Bajram Nuhi och Imri Nuhi som båda kommer att fortsätta jobba kvar inom sina respektive verksamheter även efter förvärvet.

-         Dialects affärsmässighet och vision har stor betydelse för oss. Eftersom vi brinner för vårt arbete så var det viktigaste att den nya ägaren delar våra värderingar kring den affär som vi har skapat och att man är en aktör som sätter kunden i fokus. Det är en föränderlig bransch vi lever i med mycket stor potential. Det är inte längre den som har det bästa kunderbjudandet som leder. Det handlar om omställningstakt, kunskap och förståelse för kunden, säger Bajram Nuhi.

Mats Kraitsik Kalvik, vd Dialect
Bajram Nuhi, grundare Phonia Sverige AB och Telefokus AB
Tel: 0766-44 55 45, e-post: bajram.nuhi@phonia.se
Victoria Jonsson, informationschef Dialect
Tel: 010-601 30 14, e-post: victoria.jonsson@dialect.se

Dialect levererar it- och telekommunikation till företag. Vi ser till att allt kan fungera ihop – oavsett tid, plats eller lösning. Utöver våra integrerade lösningar och vägledande kunskap erbjuder vi ett brett utbud av produkter och tjänster. Lösningarna innefattar bland annat mobil- och fast telefoni, molntjänster, dokument- och datatjänster, mötestjänster, installation och support. Dialect omsatte 2010 drygt en miljard kronor och har idag 650 anställda. Dialectkedjan drivs av koncernen Dialect AB, där dotterbolagen Dialect Kundservice, Dialect Systems och Dialect Sales ingår. Läs mer om oss på www.dialect.se.