Dialect lanserar digital körjournal och breddar tjänsteutbudet

Enligt Skatteverkets registreringar finns det drygt 230 000 tjänstebilar i Sverige. Många nyttjas i enmans- och små företag med upp till 50 anställda, ofta i branscher där bilen är ett måste: inom transport, fastighetsförvaltning, bygg-, och hantverkarbranscherna.

Den som använder en tjänstebil har bevisbördan om Skatteverket vill kontrollera att deklarationen är riktig. För att slippa åka på höga förmånsskatter för tjänstebilen är det därför viktigt att föra en noggrann, löpande körjournal som visar adresser, sträckor, mätarställningar, och datum för resorna.

Dialect lanserar nu en digital, webbaserad körjournal som uppfyller Skatteverkets krav. Med den breddar bolaget sin tjänstesatsning och riktar in sig på de mindre företagen med bygg-, fastighetsförvaltnings- hantverkar-, och transportverksamhet.

– I många mindre företag måste man själv se till att pappersarbetet blir gjort, och det är ett gissel att dokumentera och skriva rapporter på alla rutter som görs i företagets tjänstebilar. Den digitala körjournalen gör det mesta av jobbet åt en, berättar Thomas Eriksson, affärsområdeschef för Dialects tjänsteutveckling.

Dialects körjournal minimerar risken för bokföringsfel och innebär minimal administration för användaren: den använder GPS för att logga positionering, körsträckor, körtid och stopptid och går att komma åt i datorer, surfplattor och så kallade smarttelefoner. Rapporterna kan användas som excelfiler och kompletteras i efterhand, sparas som pdf:er och skrivas ut.

– Det här sparar otroligt mycket tid och arbete för alla små företag. Vi räknar med att den här typen av it-tjänster, framtagna särskilt för små företag, kommer bli allt viktigare och efterfrågas i mycket högre grad i framtiden, säger Thomas Eriksson.

Dialectkedjan erbjuder dessutom installation och service för de flesta fordonssystem på marknaden i 33 certifierade installationscenter över hela landet.

Källa: Tjänstebilsfakta

Thomas Eriksson, affärsområdeschef tjänster, Dialect AB
Tel: 010-60 190 01, e-post: Thomas.Eriksson@dialect.se

Victoria Preger, informationschef, Dialect AB
Tel: 010-60 130 14, e-post: victoria.preger@dialect.se

Dialect levererar telefoni och it till företag. Utöver våra integrerade lösningar och vägledande kunskap erbjuder vi ett brett utbud av produkter och tjänster. Lösningarna innefattar bland annat telefonväxlar, dokument- och datatjänster, it-lösningar och molntjänster som Office 365, mötestjänster, installation, support samt mobil och fast telefoni. Dialect omsatte 2011 drygt en miljard kronor och har idag över 700 anställda på 60 orter i hela landet. Läs mer om oss på www.dialect.se

Snabbfakta

Det finns drygt 230 000 tjänstebilar i Sverige. Den som använder en tjänstebil har bevisbördan om Skatteverket vill kontrollera att deklarationen är riktig.
Twittra det här
Dialects körjournal använder GPS för att logga positionering, körsträckor, körtid och stopptid och går att komma åt i datorer, surfplattor och så kallade smarttelefoner.
Twittra det här

Det är ett gissel att dokumentera och skriva rapporter på alla rutter som görs i företagets tjänstebilar. Den digitala körjournalen gör det mesta av jobbet åt en.
Thomas Eriksson, Affärsområdeschef Tjänster, Dialect AB
Det här sparar otroligt mycket tid och arbete för alla små företag. Vi räknar med att den här typen av it-tjänster, framtagna särskilt för små företag, kommer bli allt viktigare och efterfrågas i mycket högre grad i framtiden.
Thomas Eriksson, Affärsområdeschef Tjänster, Dialect AB