Dialect Tendenser 2012 - Fem trender som påverkar småföretagaren i år

Drygt 60 procent av Sveriges tjänstemän jobbar idag på vägen till och från arbetet, och trenden att hemmet och arbetsplatsen närmar sig varandra fortsätter växa. Därför ger Dialect för andra året i rad ut rapporten Dialect Tendenser, som uppmärksammar nya beteenden, arbetssätt och fenomen inom it-världen.

Dialect fortsätter att känna av trendens vindar och konstaterar att det är fem trender som lyser starkt 2012. (Se faktaruta nedan.)Den största trenden är redan här, men kommer att få genomslag i år. Det handlar om att användaren styr marknaden allt mer. Även trenden att kropp och teknik nu närmar sig varandra på allvar kommer växa i år, iPhones Siri- funktion är bara ett av många exempel.

-         Vi kan se många intressanta trender just nu, men vi har valt att lyfta fram de som vi tycker är särskilt spännande. Själv tror jag starkt på trenden som vi kallar ”Ett möte mellan kropp och teknik” där jag tror att vi kommer att se en enorm utväxling de kommande åren som kommer att förändra sättet vi använder våra prylar, säger Mats Kraitsik Kalvik, vd på Dialect.

8 av 10 tjänstemän* anser att deras chefer ställer sig positiva till att de anställda påverkar sin arbetssituation och jobbar från hemmet, på resan och med mer flexibla arbetstider.

*I en Sifoundersökning, gjord av Dialect i november 2011, blev 1000 tjänstemän tillfrågade om sitt arbetssätt och deras chefs inställning till ett mer flexibelt arbetssätt.

FAKTARUTA: 5 it-trender som påverkar småföretagaren i år

1)     Internationella vindar möter lokala trender

Trendens vindar kommer från både Öst och Väst, men även om vi lever i en internationell värld ökar utrymmet för lokala trender.

2)    Användaren styr marknaden

Det som driver utvecklingen framåt är önskan om att vara mobil, att ha ständig tillgång. Nu är vi där. Användaren går inte att stoppa - oavsett om det gäller val av teknisk utrustning på arbetsplatsen eller mobila betalningar, mobila applikationer eller QR-koder.

3)    Tillgång är allt

Se till att alla på ditt företag har tillgång till det man arbetar med. Om inte du gör det kommer de skaffa det själva. Alla smartphones och surfplattor kräver ett öppet nät på kontoret och fler kommer uppgradera sina mobila bredband till 4G. Fler inser också fördelarna med att ringa via WiFi.

4)    Vi kommer närmare varandra

Ensam är inte stark, privatlivet är inte hemligstämplat och vi behöver varandra. Vi vill ha ett enkelt sätt att dela arbete och privatliv. Din telefon kommer bli din statusuppdatering. Efterfrågan på kommunikation i rätt tid har blivit stor, och nu kommer nya tjänster som löser problemet - och förändrar vårt arbetssätt.

5)    Möte mellan kropp och teknik

Vi pratar med våra prylar, känner och klämmer på dem. Och vi låter våra prylar prata, känna och klämma på oss. En fin relation tar form. Att ersätta skrivandet och använda rörelser och röst istället är snart en självklarhet. Skärmar och ytor behöver inte längre vara intelligenta och videotelefoni finns redan i våra händer.

För mer information:
Victoria Jonsson, Marknads- och Informationschef Dialect
Mats Kraitsik Kalvik, vd Dialect
Telefon: 010-601 30 10, e-post: mats.kalvik@dialect.se

Dialect levererar it- och telekommunikation till företag. Vi ser till att allt kan fungera ihop – oavsett tid, plats eller lösning. Utöver våra integrerade lösningar och vägledande kunskap erbjuder vi ett brett utbud av produkter och tjänster. Lösningarna innefattar bland annat mobil- och fast telefoni, dokument- och datatjänster, mötestjänster, installation och support. Dialect omsatte 2010 drygt en miljard kronor och har idag 650 anställda. Dialectkedjan drivs av koncernen Dialect AB, där dotterbolagen Dialect Kundservice och Dialect Systems ingår. Läs mer om oss på www.dialect.se.

Snabbfakta

Dialect ger för andra året i rad ut rapporten Dialect Trendenser, som uppmärksammar nya beteenden, arbetssätt och fenomen inom it-världen.

Själv tror jag starkt på trenden som vi kallar ”Ett möte mellan kropp och teknik” där jag tror att vi kommer att se en enorm utväxling de kommande åren.
Dialects vd Mats Kraitsik Kalvik