Framtidens arbetsplats är redan här

Förra månaden publicerade Stiftelsen för Internetinfrastruktur årets siffror för svenskarnas internetbruk. Två stora förändringar påverkar oss svenskar i hög grad: mobilt internet och möjligheten att jobba hemifrån.

Antalet svenskar som använder mobilt internet ökat markant, från 22 till 54 procent på bara två år. Vi har också fått bättre möjligheter att jobba hemifrån med hjälp av internet och molntjänster. Nu jobbar mer än var fjärde förvärvsarbetande hemifrån någon gång. Och antalet ökar varje år.

I Umeå kommer Dialect, som levererar it och telefonilösningar till företag, tillägna två hela dagar, 29-30 november, till att visa invånarna hur de kan arbeta mer flexibelt med hjälp av internet, datorer och mobiltelefoner. I sitt kundcenter bygger företaget just nu upp olika miljöer som visar hur anpassade it- och telefonilösningar ger kostnadseffektivitet och produktivitet – i hemmet, på utlandsresan, på språng, i bilen, på möten, och på kontoret. Väl utnyttjade it- och telefoniresurser underlättar inte bara arbetet, utan även vardagen för många.

– Individen styr allt mer över sitt arbetssätt och kan i högre grad jobba på det sätt som är mest effektivt varje dag. Eftersom produktivitet alltid är prioriterat hos företagen ser de fördelar med ett friare arbetssätt. Men de måste också hänga med i den tekniska utvecklingen som gör det möjligt, berättar Camilla Mauree, vd för Dialect Umeå.

Dialect Umeå har tagit initiativet till ett Öppet hus där besökarna på plats kan se hur konkreta it- och telefonlösningar fungerar i praktiken. Tillsammans med ungefär femton samarbetspartners, däribland Forsbergs Trafikskola, Resia, Greenworks och Ergoff, kommer de inte bara visa upp framtidens arbetsplatser, och tekniken som gör det möjligt och säkert, utan även låta besökarna testa själva. Dessutom varvas föreläsningar och presentationer med mingel och fika under de två dagarna.

– Förutom att det här är en chans att själv se hur smart teknik och bra molntjänster i datorn och mobilen kan spara pengar och öka produktiviteten, så finns det många möjligheter för lokala företagare att knyta kontakter under de här dagarna, säger Camilla Mauree.

Dialect Umeås öppnar Framtidens arbetsplats klockan 8.00 den 29 november i sitt kundcenter på Norra Obbolavägen 139. Det går att besöka evenemanget fram till klockan 16.00 både den 29 och 30 november.

Camilla Mauree, vd, Dialect Umeå

Tel: 070-60 049 13, e-post: camilla.mauree@dialect.se
Victoria Preger, informationschef Dialect AB
Tel: 010-60 130 14, e-post: victoria.preger@dialect.se

Dialect levererar it- och telekommunikation till företag. Utöver våra integrerade lösningar och vägledande kunskap erbjuder vi ett brett utbud av produkter och tjänster. Lösningarna innefattar bland annat mobil- och fast telefoni, dokument- och datatjänster, molntjänster, mötestjänster, installation och support. Dialect omsatte 2011 drygt en miljard kronor och har idag över 700 anställda på 60 orter i hela landet. Läs mer om oss på www.dialect.se.

Camilla Mauree, vd Dialect Umeå