• Dialect/

Sifoundersökning: 8 av 10 chefer positiva till att anställda jobbar mer flexibelt

I en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Dialect svarar 8 av 10 tjänstemän att deras chefer ställer sig positiva till att de anställda påverkar sin arbetssituation och jobbar från hemmet, på resan och med mer flexibla arbetstider.

Resultatet förvånar oss faktiskt, marknaden har förändrats snabbare än vi trodde. Resultatet visar att det finns en stor och ökande acceptans för denna trend inom arbetslivet. De anställda tar nu makten över sitt arbetssätt, säger Dialects informationschef Victoria Jonsson.

Resultatet visar också att uppfattningen är densamma i hela landet, i mindre ort som storstad, norr som söder.

6 av 10 tillfrågade svarar att deras chef ger personalen möjlighet att jobba från valfri ort. Det finns alltså chefer som ställer sig positiva till ett flexibelt arbetssätt men som inte tillåter att personalen jobbar från valfri plats.

Här ser vi att många chefer fortfarande inte vågar löpa hela linan ut. De tekniska förutsättningarna finns där så det handlar nog främst om att byta inställning och bryta ett traditionellt mönster, säger Victoria Jonsson.

Källa: I en Sifoundersökning, gjord på uppdrag av Dialect i november 2011, blev 1000 tjänstemän tillfrågade om sitt arbetssätt och deras chefs inställning till ett mer flexibelt arbetssätt.

För mer information:
Mats Kraitsik Kalvik, vd Dialect
Victoria Jonsson, informationschef Dialect

Dialect levererar it- och telekommunikation till företag. Vi ser till att allt kan fungera ihop – oavsett tid, plats eller lösning. Utöver våra integrerade lösningar och vägledande kunskap erbjuder vi ett brett utbud av produkter och tjänster. Lösningarna innefattar bland annat mobil- och fast telefoni, dokument- och datatjänster, molntjänster, mötestjänster, installation och support. Dialect omsatte 2010 drygt en miljard kronor och har idag 650 anställda.. Läs mer om oss på www.dialect.se.

Snabbfakta

Resultatet förvånar oss faktiskt, marknaden har förändrats snabbare än vi trodde. De anställda tar nu makten över sitt arbetssätt.
Dialects informationschef Victoria Jonsson