Stark tillväxt på nya hjälpmedel för småföretagaren

Allt fler småföretagare väljer nu Mac, iPhone och iPad som arbetsverktyg.  Förra årets stora raket för företagaren blev iPhone med alla de integrerade Dialect-tjänster och applikationer som underlättar företagarens arbetsliv. Försäljning av iPhone till företag har på två år ökat från 0 till 24 procent i värde av den totala mobiltelefonförsäljningen hos Dialect. Även försäljningen av Mac och iPad ökar stort.

–Cirka 60 procent av Sveriges tjänstemän jobbar idag på vägen till och från arbetet, och trenden att hemmet och arbetsplatsen närmar sig varandra håller i sig.  Vi upplever därför stark efterfrågan av våra anpassade lösningar, inom allt från säker förvaring och åtkomst av företagets dokument, till digitala växellösningar, digitala anteckningsblock, synkad e-post och kalender var du än befinner dig. Våra erfarenheter visar tydligt att företagarens arbetsliv förändras i snabb takt, säger Mats Kraitsik Kalvik, vd Dialect AB.

Från att under 2008 ha varit obefintlig har Dialects försäljning av iPhone ökat till 24 procent i värde av den totala mobilförsäljningen till företag.

Det har också skett en förändring i hur man idag väljer att använda sina mobila arbetsverktyg. 2008 var det färre än10 procent som använde e-post i mobilen eller kom åt sitt företags affärssystem på resande fot. 2010 var det istället 70 procent som använde e-post i mobilen på arbetet.

– Jag själv och flera av mina kollegor har nu till exempel helt övergivit det pappersbaserade anteckningsblocket på mötet. Vi använder iPad istället och med hjälp av Evernote synkar vi anteckningar direkt till alla våra datorer och mobiler, säger Mats Kraitsik Kalvik, vd på Dialect AB.

Småföretagarens topp fem, enligt mobiltelefonförsäljningen 2010 hos Dialect: (värde)
1) Apple
2) Sony Ericsson
3) Nokia