Forumet som vill göra skillnad och etablera ett "kraftfält" av ledare inom näringsliv och samhälle

Report this content

Den 16 juni arrangeras Dialog för hälsosam tillväxt för andra året. Platsen är även i år Skepparholmen i Saltsjö-Boo, strax utanför Stockholm. Inbjudna är ledare inom näringsliv och samhälle.
Under årets dialogmöte kommer man att arbeta mer konkret för framtiden genom storytelling runt en rad exempel ur verkliga livet. Framtidsstrategen Mats Olsson inleder med ett tankeväckande omvärldsscenario om hälsa, livsstil och anställningsbarhet.

Torsdagen den 16 juni inleds Dialog för hälsosam tillväxt med att Mats Olsson, framtidsstrateg inom hälsoområdet på Kairos Future, introducerar dagen genom ett tankeväckande omvärldsscenario.
– Idag tittar arbetsgivarna på andra kriterier än själva cv:t när de ska anställa nya medarbetare. Förmågan att arbeta i nätverk, hälsa och livsstil blir allt viktigare. Men vad händer när företagen inte tar hand om sina anställda? Och vad händer när vi i ett individualiserat samhälle gör allt för att lyfta vårt eget varumärke?

Mats Olsson låter också Maria Bergson Bjerle, kontraktsadjunkt och före detta arbetslivspräst, Christian Maravelias, docent vid Stockholms universitet samt Eva Kristensson, kommunikationsdirektör på Sodexo, ge sina perspektiv på när livsstil blir viktigare än arbetsmiljö och hälsa allt mer blir en moralfråga.

Under dagen kommer också arbetsmarknadsminister Hillevi Engström, som besöker svenska arbetsplatser varje vecka, att dela med sig av sina intryck. Hon berättar om vad regeringen gör för att fler företag ska ta ett socialt ansvar. Under eftermiddagen kan deltagarna i Dialog för en hälsosam tillväxt välja att delta i storytelling kring en rad olika intressanta case.

Rubriker för de olika casen:
Ledare i livsbefrämjande miljö. Livsstil i väst – vilket ansvar har arbetsplatsen för medarbetarnas livsstil? Hur bygga kultur för att möjliggöra mångfald? Gruppens kollektiva kompetens. Hitta ledningsgruppens kraft. Dessutom kommer professor emeritus Björn Ekblom att ta upp frågan "Kan ett liv i rörelse påverka tillväxt och lönsamhet?"

Se också bifogad information (pdf) om de olika casen och dess föredragare.

För ytterligare information kontakta:
Gabriella Persson Klahr, vd Skepparholmen, tel 0704-10 85 75 gabriella.persson-klahr@skepparholmen.se
Se också: www.skepparholmen.se, www.halsosamtillvaxt.se och vår facebooksida.
Presskontakt: Ann Waldeborn, 0702-695301, ann.waldeborn@perspective.se

Taggar: