Bluffakturor kan stoppas

Report this content

Svensk Handel och göteborgsföretaget Diamo har skrivit ett nytt avtal om ett effektivt varningssystem mot bluffakturor. Diamos program Pagero kontrollerar automatiskt alla bankgirobetalningar mot Svensk Handels Varningslista mot företag som brukar skicka ut bluffakturor. Systemet varnar den som ska betala, och betalningen kan enkelt stoppas. Systemet sparar svenska företag stora pengar varje år.

– Det är naturligtvis mycket effektivt att göra den här kontrollen automatiskt varje gång en betalning går i stället för att behöva göra den manuellt varje gång man blir misstänksam, säger Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk Handel. Varje år skickar skojare ut fakturor på varor och tjänster som aldrig vare sig beställts eller levererats. Fakturorna ser helt korrekta ut, och skickas ofta ut under perioder när skojarna vet att ekonomiavdelningar har mycket att göra, eller har ont om erfaren personal på grund av semestrar. Många skickas dessutom till organisationer och föreningar där skojarna hoppas att ingen ska kontrollera fakturorna ordentligt. Sedan många år finns Svensk Handels Varningslista, där man namnger ett antal företag som sysslar med bluffakturor. Att kontrollera mot listan manuellt varje gång man är osäker på en faktura tar dock tid, med Diamos Pagero behövs inte längre den manuella kontrollen. – Att det sker automatiskt gör att kontrollen blir mycket effektivare, den görs ju på varje faktura, säger Fredrik Rosenqvist, VD på Diamo. – Vi är marknadsledande på produkter som förenklar den elektroniska kommunikationen mellan banker och andra säkra betalningsförmedlare, då är det naturligt att vi också hjälper till med att stoppa de betalningar som faktiskt inte ska göras, säger han. – Varningslistan är ett viktigt verktyg för många företag i deras jakt på bluffakturor. Det här systemet gör det enklare att hitta dessa fakturor, säger Dick Malmlund på Svensk Handel.