Hundratals miljoner att spara för småföretag

Tusentals kunder ska få billigare porto och e-faktura via nytt samarbete. Varje dag går över 300.000 transaktioner genom Diamos betalningssystem Pagero. Det blir över 80 miljoner betalningar per år. De flesta av dessa betalningar har förekommits av en faktura utställd av leverantören.

I ett nytt samarbete med postföretaget 21 Grams kommer nu Diamos kunder, sammanlagt 140.000 installationer, att erbjudas automatisk fakturering via både papper och elektronisk faktura, vilket kommer sänka kostnaden avsevärt och minska det manuella arbetet. De flesta mindre och medelstora företag skriver idag ut sina fakturor hemma med egna skrivare och frankeringsmaskiner, något som kostar både mycket pengar och arbete. Enligt analysföretaget Gartner kostar det ca 25kr att skicka en faktura idag, inklusive papper, kuvert, porto och arbete. Med den nya fakturatjänsten kommer kostnaden att ligga under 6 kr per faktura, och vara helt automatiserad från kundens affärssystem. Diamo kommer att erbjuda en uppgradering av sina betalningssystem med möjlighet att även skicka sina fakturor denna väg. Bankgirot står för infrastrukturen mellan fakturautställare och mottagare och 21 Grams står för portooptimering och nätverket av utskriftsbyråer och postoperatörer i tjänsten. Den nya faktureringstjänsten kan användas i hela Norden genom 21 Grams unika nätverk av partners för lokal utskrift och distribution. Detta snabbar på kundens internationella kassaflöden då fakturan landar dagen efter oavsett land. – Vi vill göra det enkelt för våra kunder att börja fakturera automatiskt för att minska manuellt arbete och även börja fakturera elektroniskt när dessa krav blir allt valigare från deras större kunder, säger Vilhelm Brag på Diamo. – Med vår befintliga infrastruktur finns vi redan hos många mindre och medelstora företag med vår teknologi – något vi nu vill utnyttja tillsammans med 21 Grams. – 21 Grams ligger långt framme med sina lösningar för att insourca företags postprocess, och därmed minimera portot för företag, vilket fortfarande är den stora kostnaden vid distribution av fakturor, avslutar Vilhelm Brag. – För oss är samarbetet ett unikt sätt att komma ut till många mindre företag där vi vet att vi kan spara mycket pengar åt kunderna. De mindre och medelstora företagen har sällan egna portorabatter och betalar därför generellt mer än större företag för sin post, menar Stefan Blomqvist på 21Grams. Den första gemensamma kunden går live i slutet av september.