Stopp för bluffakturor

Stopp för bluffakturor Idag lanseras ett system som gör att företag inte längre behöver bli lurade av bluffakturor. När betalningen läggs in varnar systemet - och betalningen kan därmed stoppas. Diamo AB:s program Pagero Företag kontrollerar automatiskt Svensk Handels varningslista mot bluffakturabolag - och varnar den som försöker göra en bankgirobetalning till ett sådant bolag. Det kan spara svenska företag hundratals miljoner varje år. Bluffakturor har de senaste åren blivit ett mycket stort problem för svenska företag och organisationer. Skojare skickar fakturor utan att något beställts, eller levererats. Fakturorna är ofta mycket skickligt utformade och slinker därmed igenom granskningen. Särskilt under sommaren är detta ett problem eftersom många ekonomiavdelningar har vikarier då. Det är helt enkelt svårt att veta om fakturan är riktig eller felaktig och av rädsla för att inte betala en korrekt faktura, betalas även bluffakturorna. Ett sätt att kontrollera företaget bakom fakturan är att gå igenom organisationen Svensk Handels varningslista. Tidigare har man varit tvungen att göra det manuellt vilket gjort att många låtit bli. Och därmed betalat fakturor som aldrig borde betalats. Från och med nu blir det mycket enklare. När man lägger in bankgirobetalningen i Pagero Företag kommer det upp en så kallad fakturavarning på skärmen, systemet scannar helt enkelt igenom varningslistan. När fakturavarningen kommit måste kunden aktivt ta bort transaktionen för att betalningen inte ska göras. - Varningslistan är ett viktigt verktyg för många företag i deras jakt på bluffakturor. Det här systemet gör det enklare att hitta dessa fakturor, säger Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk Handel. Systemet stoppar inte betalningen, det kommer dock upp en varning som gör det lätt för den som ska göra betalningen att se att något inte stämmer. Det finns de som gör affärer med dessa bluffakturabolag och en sådan betalning måste kunna gå igenom. För mer information, kontakta Fredrik Rosenqvist, VD, Diamo AB, 031-600 746, 0733 - 204 746 Om Diamo Diamo AB utvecklar och marknadsför effektiv och billig programvara som förenklar den elektroniska kommunikationen med banker och andra som förmedlar säkra betalningstjänster. Diamos produkt Pagero gör jobbet lättare för ekonomipersonal och banker. Över 28 000 företag använder i dag produktfamiljen Pagero för kommunikation med Bankgirot. www.diamo.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/15/20040609BIT21160/wkr0006.pdf