• Diaprost AB/

Diaprost förvärvar rättigheter från ett ledande cancercenter i New York till att använda PSA-antikroppar

Report this content

Diaprost meddelar idag att bolaget har tecknat ett exklusivt licensavtal med Memorial Sloan Kettering Cancer Center för immateriella rättigheter (IP) avseende användningen av PSA-antikroppar för behandling och diagnostik av prostatacancer.

Diaprost AB är ett privatägt medicinskt forsknings- och utvecklingsbolag baserat i Lund. Bolagets viktigaste tillgång är h5A10 som riktar sig mot en prostataspecifik antigen (PSA), en validerad klinisk biomarkör. Antikroppen h5A10 kombinerad med en aktiv substans skapar potentialen för specifika terapeutiska och diagnostiska produkter, till exempel för att leverera cytotoxiska radionuklider. Diaprosts h5A10 är i preklinisk utveckling för behandling av prostatacancer. Sjukdomen är den vanligaste typen av cancer hos män och det finns stora medicinska behov som inte kan tillgodoses med de behandlingar som finns idag.

Vår uppfattning är att detta licensavtal kompletterar den nuvarande IP-portföljen för antikroppen h5A10 och maximerar potentialen för både Diaprost och h5A10-programmet”, säger Johan Drott, vd för Diaprost. “Vi kommer nu att fokusera våra ansträngningar för att ta fram ytterligare en viktig ny cancerbehandling för patienterna”.

h5A10-projektet är i linje med Diaprosts tidigare framgångsrika arbete inom prostatacancer som ledde till en försäljning av en antikropp till ett globalt läkemedelsbolag i ledande ställning inom onkologi.

Om Diaprost
Diaprost AB grundades 2005 för att undersöka om den etablerade mätningen av PSA i blod för att diagnostisera prostatacancer kunde utvecklas ytterligare till en individanpassad teranostisk (terapi + diagnostik) plattform. Teknologin utvecklades och patenterades av forskare vid Lunds universitet med stöd av privata investerare. Diaprost samarbetar med ledande internationella experter inom molekylärmedicin, bioteknologi, immunologi, radiologi, strålningsfysik, laboratoriemedicin och onkologi. Diaprosts pipeline omfattar humaniserade antikroppar som riktar sig mot prostataspecifika markörer för både diagnostiska och terapeutiska tillämpningar.

I början av 2020 meddelade Diaprost att hK2-programmet med antikroppen h11B6 i sin helhet övertogs av en partner enligt ett framgångsrikt avtal. Partnern är ett av de tio största läkemedelsbolagen inom onkologi.

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Drott, vd, Diaprost AB
johan.drott@diaprost.com