Diaverum etablerar sig på den ryska marknaden i partnerskap med Unona Holding

Report this content

Global njurvårdgivare öppnar sin första dialysklinik i republiken Bashkortostan, för att möta bristen på tillgänglig vård för njurpatienter.

Ufa / München, 14 maj 2013 – Diaverum, en av världens största oberoende njurvårdgivare och Unona Holding, en rysk tillverkare och distributör av dialysutrustning, har invigt sin första gemensamma klinik Ufa, i republiken Bashkortostan. För närvarande råder köer till dialysbehandling och brist på dialysplatser såväl i detta område som i övriga Ryssland. Genom inträdet på den ryska marknaden adderar Diaverum det artonde landet till sitt globala nätverk i Europa, Latinamerika, Australien och Mellanöstern och stärker sin position i östra Europa. Medarbetare på plats, patienter och betalare kommer att få tillgång till en hög klinisk standard tack vare interna och externa kvalitetsrevisioner, ackrediterade utbildningsprogram och ett arbetssätt som sätter patienten i främsta rummet.

Veronica Bard Bringeus, Sveriges ambassadör i Ryssland, säger i en kommentar: “Diaverums koncept i Ufa är inte bara ett gott exempel på rysk-svenskt företagssamarbete. Vi ser det också som en framgångrik modell för en individanpassad medicinsk vård. Vi hoppas att tiden kommer att utvisa att Diaverum har rätt i sitt vägval.”

Oleg Levkovskiy, VD för Diaverum Ryssland, säger om invigningen av kliniken: “Vårt mål är att ge våra njurpatienter en första klassens vitaliserande vård, med den högsta kvalitets- och säkerhetsstandarden i Ryssland. Som produktoberoende njurvårdgivare kan vi helt och hållet fokusera på våra patienters fysiska och emotionella välbefinnande och därmed bidra till att förbättra deras livskvalitet. Unona är en idealisk partner för oss tack vare sitt omfattande nätverk och erfarenhet av den ryska marknaden. Dialyscentret i Ufa etableras i enlighet med ryska och internationella standarder och så långt som möjligt med användning av rysk teknologi som fått erkännande av internationella experter.”

Alexander Petrov, VD för Unona Holding, säger att han och hans företag är entusiastiska över samarbetet med Diaverum. “Diaverum är en mycket professionell njurvårdgivare med bred internationell erfarenhet och ett exceptionellt patientfokuserat synsätt. Tillsammans kommer vi att förlänga livet för patienter med kronisk njursvikt och erbjuda en vård så nära dem som möjligt.” Den första kliniken ligger i Ufa i republiken Bashkortostan i Ryssland. Ufa är en av Rysslands största städer med över en miljon invånare.

Behovet av njurersättningsbehandling ökar stadigt i världen. Globalt är 600 miljoner människor drabbade av njursjukdom. Nära tre miljoner människor av dem har kronisk njursvikt och den siffran väntas öka till fyra miljoner I början av 2020-talet. För patienter med kronisk njursvikt finns bara två behandlingsalternativ, antingen livslång dialys eller en njurtransplantation.

I en kommentar till marknadsinträdet i Ryssland säger Diaverums koncernchef Dag Andersson: “Vi vill ge patienter med njursvikt en bättre chans till högkvalitativ vård nära hemmet, vilket är avgörande för en framgångsrik dialysbehandling. För att nå det målet planerar vi och Unona tillsammans att bygga upp ett nätverk av dialyscentra i republiken Bashkortostan.”

Christina Sterner
E-post: christina.sterner@diaverum.com

Om Diaverum

Diaverums uppdrag är att förbättra livskvaliteten för njurpatienter genom att att ge en vitaliserande vård, både fysiskt och på det emotionella planet. Som en av världens ledande njurvårdgivare erbjuder Diaverum en helhetsapproach, från preventiv njurvård och vård vid tidigt stadium till alla former av njurersättningsterapi. Vi är Europas största produktoberoende vårdgivare, vilket gör att vi uteslutande kan fokusera på våra patienters individuella vårdbehov. Vår erfarenhet inom njurvård sträcker sig 20 år bakåt i tiden när de första dialysklinikerna inrättades, då under namnet Gambro Healthcare. Idag tar 6 900 anställda hand om mer än 20 000 patienter i 18 länder i Europa, Latinamerika, Mellanöstern och Australien. Diaverums koncernkontor är beläget i München, Tyskland. Huvudkontoret ligger i Lund. För mer information, besök www.diaverum.com