Diaverum får Svenska Handelskammarens pris ”Bästa medelstora företag 2013”

Diaverums nytänkande och innovationsförmåga har belönats med det  Svenska företagspriset för mest framgångsrika medelstora företag 2013 i Tyskland.

Munchen /Lund, 23.08.2013 – Diaverum, Europas största produktoberoende och ett av världens ledande njurvårdsföretag, har fått Svenska Handelskammarens pris för bästa medelstora företag. Diaverum bedriver verksamhet i Tyskland sedan 2009 och vårdar idag över 1 500 patienter vid 21 kliniker runt om i landet.

Diaverum har 20 års erfarenhet inom dialysvård och har sina rötter i Gambro Healthcare. Patientens livskvalitet står i centrum för alla aktiviteter. Diaverum är unikt med sitt fokus på bästa medicinska kvalitet, preventiv vård, samt vägledning och individuellt anpassad behandling av patienter med kronisk njursjukdom. Tyskland är en viktig nyckelmarknad för globala svenska företag. Diaverum vårdar idag 1 500 patienter vid 21 kliniker – det innebär över 104 000 dialysbehandlingar per år.

Svenska Handelskammaren har tilldelat Diaverum priset för medelstora företag på grundval av företagets utveckling under 2013.

“Diaverum har genomfört en framgångsrik etablering i Tyskland, en viktig exportmarknad för Sverige, tack vare sitt innovativa förhållningssätt till framtidens dialysvård”, förklarar Mats Hultberg, VD för Svenska Handelskammaren, juryns beslut.

“Tyskland är en mycket viktig marknad för oss – vi är stolta över vår framgångsrika utveckling”, säger Dag Andersson, VD och koncernchef för Diaverum. ”Vi fortsätter att utvidga vår verksamhet och kommer att öppna nya kliniker inom både förebyggande vård och behandling för patienter med kronisk njursjukdom. Vi är verkligen oerhört glada över att Svenska Handelskammaren tilldelat oss Svenska företagspriset 2013.”

Svenska Handelskammaren har delat ut Svenska företagspriset till små och medelstora företag sedan 2003. Prisceremonin äger rum i Dresden den 7 november 2013.