Diaverum utökar sitt nätverk genom förvärv i Italien

Förvärvar tio nya kliniker på Sicilien

München, 30 maj, 2013 – Diaverum, en av världens ledande njurvårdgivare, offentliggör förvärvet av tio kliniker på Sicilien, Italien. Klinikerna erbjuder njurvård till mer än 300 patienter som lider av njursvikt. Genom förvärvet blir Diaverum den största oberoende njurvårdgivaren i regionen och den näst största privata aktören i Italien.

Dag Andersson, Diaverums VD och koncernchef kommenterar:

Förvärvet bekräftar det goda rykte som Diaverum har världen över för vår kvalitativa vård till mer än 22 000 patienter. Uppdragsgivare, myndigheter och patienter har förtroende för oss. Vårt mål på Sicilien blir nu att tydligt förbättra det medicinska utfallet och öka effektiviteten inom de nya klinikerna genom att snabbt integrera dem i Diaverum-modellen.

I och med förvärvet driver Diaverum 18 kliniker på Sicilien med närmare 600 patienter och totalt i Italien har Diaverum 32 kliniker med närmare 1 500 patienter.

Gianpaolo Barone Lumaga, chef för Diaverum Italien säger:

– Jag är väldigt glad över att få välkomna nya medarbetare till Diaverum-familjen. Alla läkare och medicinsk personal på de nya klinikerna kommer att få stanna hos oss eftersom vi vet hur betydelsefull en långsiktig och förtroendegivande relation är för patienter med kroniska besvär. Genom vår erfarenhet av att utföra mer än tre miljoner dialysbehandlingar per år världen över kommer vi att ytterligare förstärka personalens kompentens för att tillgodose den högsta kvaliteten till de italienska patienterna. Och vi hoppas kunna inspirera våra nya kollegor med vår speciella Diaverum-känsla.

Ett förvärv av denna storlek är inte ovanlig inom vårdsektorn. I Italien, på samma sätt som i övriga världen, pågår en privatiseringsvåg av organisationer och företag som behandlar kroniska sjukdomar, eftersom privata vårdgivare ofta kan erbjuda hög kvalitativ vård till ett konkurrenskraftigt pris.

Christina Sterner,
Kommunikationschef Diaverum
E-post: Christina.sterner@diaverum.com
Telefon: +46 767 66 90 67

Om Diaverum

Vårt uppdrag på Diaverum är att förbättra livskvaliteten för njurvårdpatienter genom att revitalisera dem både fysiskt och på det emotionella planet. Genom att vara en av världens ledande njurvårdgivare erbjuder Diaverum en helhetsapproach, från preventiv njurvård och vård vid tidigt stadium till alla former av njur-ersättningsterapi. Som produktoberoende vårdgivare — störst i Europa — kan vi uteslutande fokusera på våra patienters individuella vårdbehov. Vår erfarenhet inom njurvård sträcker sig tillbaka 20 år i tiden när de första dialysklinikerna inrättades, då under namnet Gambro Healthcare. Idag tar 7 100 anställda hand om mer än 22 000 patienter i 18 länder i Europa, Latinamerika, Mellanöstern och Australien. Diaverums koncernkontor är beläget i München, Tyskland. Huvudkontoret ligger i Lund. För mer information, besök: www.diaverum.com.