Diaverum utser ny VD

Diaverum, en av världens ledande leverantörer av njursjukvård, har utsett Dimitris Moulavasailis till ny koncernchef och VD för Diaverum. Han efterträder Dag Andersson som varit verksam som VD i Diaverum i 11 år. Övergången kommer att ske under fjärde kvartalet 2018.

Dag Andersson kommer att övergå till en roll som rådgivare till Diaverum och även fortsätta sin roll som Ordförande i Diaverum Arabia.

Dimitris Moulavasailis kommer senast från Affidea, ett pan-europeiskt företag inom cancerbehandlingar, där han har varit sedan 2005. Under perioden september 2012 till januari 2018 som VD och dessförinnan rollen som vice vd och ansvarig för Diagnostics sedan 2010. Han har även haft olika roller inom GE Healthcare och under 2017 var han knuten till IBM Watsons Advisory Board.

”Vi är mycket glada över att Dimitris ansluter för att leda Diaverum in i nästa utvecklingsfas” säger Alan Bowkett, Diaverums styrelseordförande. ”Dimitris har gedigen erfarenhet inom healthcare från multinationella företag. Hans ledarskap inom moderna hälsoföretagstrender, hans operationella skicklighet och expertis inom digital transformation och standardisering inom vården gör honom till den ideala ledaren för att driva Diaverum mot att uppnå sina ambitioner”.

”Å styrelsens vägnar vill jag tacka Dag för utvecklingen från att vara en division inom ett medicintekniskt bolag till att bli en av de ledande leverantörerna av sjukvård med en enastående tillväxt och patientutfall. Vi är väldigt glada att Dag har accepterat att kvarstå som rådgivare till Diaverum,” sammanfattar Alan Bowkett.

”Jag är mycket stolt över att ha fått möjligheten att leda denna fantastiska organisation”, säger Dimitris Moulavasailis. ”Diaverum är en global världsledande leverantör av njursjukvård baserad på stark medicinsk förträfflighet, fantastiska människor och stabil tillväxt. En organisation med ett starkt fokus på patienterna och en vision som går i linje med mina egna värderingar och bakgrund. Jag ser fram emot att arbeta nära styrelsen och ledningen för Diaverum och realisera framtida tillväxtambitioner, fortsätta att utveckla och stärka vår medicinska service och tillsammans utveckla en digital global hälsoorganisation för framtiden.”

”Efter 11 år av att bygga Diaverum från ett europeiskt företag till en global aktör, är det dags för mig att lämna över till en person som kommer att fortsätta att driva Diaverums agenda för tillväxt under kommande decennium. Jag är väldigt stolt över vad teamet på Diaverum har åstadkommit och ser fram emot att fortsätta bidra till tillväxtagendan i min roll som rådgivare samt kunna fokusera på en av våra nyckelmarknader genom min roll som Ordförande för vår enhet i Mellanöstern. Vi har lyckats rekrytera en stark efterträdare med en intressant profil och bakgrund för att ta över rollen som VD och jag ser fram emot att stötta honom i den nya rollen.”

Christina Waller Sterner
SVP, Chief Commercial Officer
E-mail: christina.sterner@diaverum.com
Tel­ +46 767 66 90 67

Diaverum är en global leverantör av njursjukvård med tydligt patientfokus. Som en av världens ledande leverantörer av njursjukvård kan vi erbjuda utmärkt medicinsk kvalitet, njursjukvårdstjänster och patientcentrerad forskning. Som produktoberoende har vi dessutom flexibiliteten att kunna erbjuda individanpassade behandlingar för de individuella behoven hos våra patienter, och genom att samordna våra patienters vårdbehov kan vi förbättra deras livskvalitet. Samtidigt skapar vi värde i vårdsystemet genom att optimera utnyttjandet av vårdbudgetar – vilket gagnar både patienten och samhället. Vår erfarenhet av njursjukvård sträcker sig mer än 25 år bakåt i tiden, då den första dialyskliniken etablerades under vårt tidigare namn Gambro Healthcare, något som befäster våra svenska rötter. Idag har vi 11 000 anställda som tar hand om över 33 000 patienter i 18 länder i Europa, Latinamerika, Asien och Mellanöstern. Diaverum har sitt huvudkontor i Sverige i Lund och ett kontor i Göteborg.