Diaverums nätverk växer och omfattar 250 dialyskliniker i 17 länder

Report this content

Över 50 nya kliniker har öppnats under de senaste två åren – en tillväxt driven av geografisk expansion

München/Lund, 27 februari, 2012 – Diaverum, en av världens ledande njurvårdgivare, välkomnar klinik nummer 250 till bolagets växande kliniknätverk i Europa, Latinamerika, Australien och Mellanöstern.

Den senaste tidens utveckling kommenteras av Diaverums VD och koncernchef:
­– Det var bara två år sedan som vi genom förvärvet av en spansk klinik nådde milstolpen 200 Diaverum-kliniker. Nu kan jag konstatera att vi genom förvärvet av ytterligare två kliniker i Chile har passerat 250-strecket. I linje med vår strategi har vi i selektiva nyckelmarknader stärkt våra positioner markant, exempelvis i Tyskland, Storbritannien, Polen och Turkiet. Samtidigt har vi ​tagit oss in på tre nya marknader; Chile, Rumänien och Saudiarabien. Marknader där vi är övertygade om att vår höga vårdkvalitet kommer att förbättra patienternas livskvalitet, samtidigt som de innebär stora framtida tillväxtmöjligheter för oss. Nu strävar vi efter målet att kunna erbjuda vård i 300 kliniker.

Hög kvalitet och effektivitet
Diaverums fokus är att erbjuda högsta vårdkvalitet, samtidigt som klinikerna ska skötas effektivt och med mycket stor säkerhet. Därför ägnas betydande resurser åt att integrera varje ny klinik enligt en 100-dagars respektive 1-årig integrationsplan. Under integrationsprocessen säkerställer Diaverum att bolagets höga medicinska kvalitet och säkerhet implementeras, samtidigt som kompletterande investeringar för säkerhet och effektivitet genomförs.

Holistisk vård
Diaverum ökar takten för att erbjuda ett större utbud av tjänster inom njurvård.
– Förutom att utöka antalet dialyskliniker på befintliga och nya marknader breddar vi tjänsterna inom områden som hemvård, transplantationer, vaskulär access och förebyggande vård i utvalda länder, säger Måns Olsson, chef för affärsutveckling.
– Vi är nu väl positionerade för att fortsätta expandera dessa tjänster parallellt med genomförandet av vår förvärvsstrategi.

Ulrike Beringer
Director External Communication
Email: Ulrike.beringer@diaverum.com

Om Diaverum
Vårt uppdrag på Diaverum är att förbättra livskvaliteten för njurvårdspatienter genom att revitalisera dem både fysiskt och på det emotionella planet. Genom att vara ett av världens ledande njurvårdgivare erbjuder Diaverum en helhetsapproach, från preventiv njurvård och vård vid tidigt stadium till alla former av njurersättningsterapi. Som produktoberoende vårdgivare — störst i Europa — kan vi helt och hållet fokusera på våra patienters individuella vårdbehov. Vår erfarenhet inom njurvård sträcker sig 20 år tillbaka i tiden när de första dialysklinikerna inrättades, då under namnet Gambro Healthcare. 6 500 anställda tar idag hand om 20 000 patienter i 17 länder i Europa, Latinamerika, Mellanöstern och Australien. Diaverums koncernkontor är beläget i München, Tyskland, och huvudkontoret i Lund, Sverige. För mer information se www.diaverum.com.

Taggar: