DIBS E-handelsindex 2012 visar att handel via mobiler blivit en viktig del av e-handeln

DIBS, Nordens ledande leverantör av betalningslösningar för e-handel, publicerar idag ett urval av statistik från DIBS E-handelsindex 2012. Undersökningen visar att försäljning i mobiler blir en allt viktigare del av e-handeln. 15 procent av samtliga konsumenter och 23 procent av dem mellan 15 och 34 års ålder e-handlar med smarta mobiler eller surfplattor.

I Stockholm har hela 28% av konsumenterna e-handlat med smarta mobiler. I övriga städer har 13% av konsumenterna handlat med mobiler, medan ännu bara 9% av dem som anger att de bor på landsorten. l hela landet är det fler män (16%) än kvinnor (13%) som handlar med mobiler.

Konsumenter som prövat att handla med mobilen har gjort det till ett naturligt inslag i sina vanor. I snitt gjorde de 5,1 köp under de senaste sex månaderna. Männen handlar något oftare (5,4) än kvinnorna (4,8). På landsorten har färre prövat, men de som börjat gör det nästan lika ofta som stockholmare (4,2 jämfört med 5,2).

Detta kan jämföras med Danmark där 19% av konsumenterna och Norge där18% av konsumenterna börjat med mobil handel. I Danmark gjorde dessa konsumenter i snitt 5,5 köp under de senaste sex månaderna. Motsvarande siffra för Norge var 5,7.

De svenska konsumenter som prövat att handla genom mobiler tror att de kommer göra det ännu mer i framtiden. Hela 82% av dessa konsumenter tror att de behåller eller ökar sin e-handel genom mobiler närmaste året.

– E-handel genom mobiler blir mer integrerat i butikernas digitala försäljning och samtidigt ett alltmer naturligt inslag i många konsumenters köpvanor. Volymerna inom handel genom mobiler är visserligen ännu relativt begränsade, men ökar snabbt när beteendet sprider sig till nya kundsegment. Butiker kan dra fördel av dessa möjligheter, men det ställer stora krav för att lyckas, säger Eric Wallin, VD på DIBS.

Fler konsumenter handlar genom appar (55%) än genom webbläsare (45%). Apples produkter används som plattform av 65% av konsumenterna som handlar genom mobiler.

Av de konsumenter som handlat via mobiler eller surfplattor har 25% gjort det via iPhone-appar, 10% via iPad-appar, 15% via appar i andra smarta mobiler, 5% via appar i andra surfplattor, 15% via webbläsare i iPhone, 15% via webbläsare i iPad, 10% via webbläsare i andra smarta mobiler och 5% via webbläsare i andra surfplattor.

Appar öppnar helt klart en ny kanal, inte bara för att sälja digitala tjänster utan också för att driva In-App försäljning av alla slags produkter och tjänster.

Hur konsumenterna betalar för varor och tjänster i mobilen
Mobil handel är en del av e-handeln, vilket speglar betalningsvanorna och konsumenterna använder många olika sätt att betala. Hela 57% av de svenska konsumenterna som handlat med mobil har betalat med kort, 9% med internetbank, 19% med faktura, 5% med kontant vid leverans, 10% med mikrobetalningar, 1% på avbetalning och 10% med andra betalsätt. Precis som vid vanlig e-handel bör alltså e-handlare erbjuda många olika betalsätt för att inte gå miste om kunder.

Vad konsumenterna handlar med mobilen
Många använder mobilen för att köpa varor som är enkla att ta till sig och som kan konsumeras när man är i rörelse. 37% av konsumenterna har köpt media och underhållning i mobilen och 23% har köpt resetjänster. Samtidigt har 19% köpt elektronik, 13% har handlat kläder och skor och 13% produkter till hemmet som inte är förbrukningsvaror, 11% har handlat skönhets- och apoteksvaror, 10% har handlat tjänster och 7% har handlat förbrukningsvaror till hemmet.

Varför konsumenternas handlar med mobilen
Svenska e-konsumenter handlar med mobilen eftersom det är enkelt. Hela 41% anger att de använt mobilen i hemmet för inköp därför att det är bekvämare än en laptop eller fast dator. 31% anger de gjort inköp med mobilen därför att de var i rörelse (tex i bil eller på buss) och lika många anger att de använt mobilen därför att mobilen därför att produkten skulle användas i mobilen (31%).

Definition av handel genom mobiler och surfplattor

Mobil handel och mobila betalningar utvecklas snabbt och integreras alltmer i andra digitala kanaler. Teknologi, konsumentbeteenden och butikernas säljkanaler förändras vilket innebär att olika definitioner används.

I denna studie avses situationer när konsumenter väljer, köper och betalar för tjänster och eller produkter i smarta mobiler eller surfplattor. Dessa kan distribueras digitalt (som till exempel musik eller appar), fysiskt (som till exempel kläder eller böcker) eller vara tjänster (som till exempel biljetter till bussar eller konserter).

Om DIBS E-Handelsindex 2012
DIBS E-Handelsindex 2012 genomfördes under det tredje kvartalet 2012 av forskningsinstitutet YouGov och bygger på intervjuer med över 9 000 Internetanvändare i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Polen och Spanien. Den kompletta rapporten lanseras i november.

Eric Wallin, VD DIBS, tel. 08-527 525 00 alternativt 0703 29 77 74 eller e-post: eric.wallin@dibs.se

DIBS Payment Services är Nordens ledande oberoende leverantör av funktionella, säkra och innovativa
betaltjänster för handel via Internet. DIBS hanterar dagligen mer än 14 000 kunders transaktioner och har kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo och Köpenhamn. DIBS är listat på
First North med Erik Penser bankaktiebolag som Certified Adviser.

Taggar: