DIBS gör det enkelt för resenärer i Danmark att köpa biljetter i mobiler

Danmarks statliga järnvägstrafikbolag DSB lanserar en användarvänlig app för reseinformation och biljettförsäljning baserad på DIBS lösning för mobila betalningar. Appen heter Mobilbilletter Hovedstaden och är utvecklad i samarbete med DSB S-tåg, DSB, Movia, Metroen och Trafikstyrelsen/DSB Öresund.

Med DSBs nya app Mobilbilletter Hovedstaden är det snabbt och enkelt att köpa biljetter via en smart mobil. Appen är utformad för maximal användbarhet. Resenären skriver bara in kreditkortsuppgifterna en gång och kan sedan kan köpa biljetter med några tryck.

DIBS står för det mobila betalfönstret som är kundanpassat för DSB. DIBS hanterar också användarnas kreditkortsinformation med samma säkerhet som för DIBS övriga betalningslösningar.

– Mobilbilletter Hovedstaden är snabb och lätt att använda. Vi har arbetat med DIBS för att garantera att betalningen är så kundvänlig som möjligt, eftersom våra studier visar att användare hoppar av om det är för besvärligt att genomföra betalningen. Jämfört med de gamla SMS biljetterna är Mobilbilletter Hovedstaden en betydande förbättring, helt enkelt eftersom det är en modernare lösning som kräver mindre av användaren, säger Niklas Marschall, försäljningschef på DSB S-tåg.

­– Säkerhet har varit A och O när vi utvecklat betalfönstret till DSB. Konsumenterna ska känna sig trygga för att lagra sina kreditkortsuppgifter. Samtidigt har vi jobbat mycket med att göra hela betalningsprocessen så enkel som möjligt. Tre klick och du får biljett. Det har aldrig varit enklare, säger Lars Juul Dalsted, försäljningschef på DIBS Danmark.

Mobilbilletter Hovedstaden hittar automatiskt var användaren befinner sig för att göra det enkelt att välja biljetter. Appen föreslår kortast resväg och resenärer kan spara favoritdestinationer och hemstation. Gränssnittet innehåller ett antal kontrollelement som minskar möjligheten för missbruk. DSB driver en av Köpenhamnsområdets största portaler för att sälja biljetter för buss, tåg och Metro som under sina bästa dagar sålt cirka 30 000 biljetter.

Eric Wallin, VD DIBS, 0703 29 77 74 eller eric.wallin@dibs.se

DIBS Payment Services är Nordens ledande oberoende leverantör av funktionella, säkra och innovativa betaltjänster för handel via Internet. DIBS hanterar dagligen över 14 000 kunders transaktioner och har kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo och Köpenhamn. DIBS är listat på First North med Erik Penser bankaktiebolag som Certified Adviser.

Taggar: