DIBS inleder samarbete med Trustwave

DIBS Payment Services AB (publ), listat på First North, har ingått ett samarbete med det internationella säkerhetsföretaget Trustwave. Samarbetet gör att DIBS kan erbjuda sina e-handelskunder fyra olika nivåer av validering enligt PCI DSS standarden, (Payment Card Industry Data Security Standard). Godkännande enligt PCI DSS är något som den finansiella sektorn kräver för hantering av bank- och kreditkortsuppgifter.

Bakgrunden till samarbetet är att banker och finansiella institut ställer allt högre säkerhetskrav på e-handlare och övriga säljföretag som hanterar kortinformation, att ha säkra system och lösningar. Validering enligt PCI DSS omfattar hela hanteringen av korttransaktioner. Bland annat behandlas; generell nätverkssäkerhet, skydd för kortdata, systemsäkerhet, åtkomstkontroll, kontinuerlig mätning och kontroll av säkerhet samt säkerhetspolicy. Genom samarbetet med Trustwave görs processen för DIBS kunder enkel och smidig. Valideringskraven stöds av bland annat Visa, MasterCard, American Express och Diners Club med flera.

Trustwave är en internationell leverantör av informationssäkerhet till affärs- och offentlig sektor. Trustwave har levererat tjänster och lösningar till fler än 35 000 företag och organisationer runt om i världen. Företaget har kontor i Nordamerika, Europa, Afrika, Asien och Australien. I Norden finns ett representationskontor i Sverige.

– Samarbetet gör att våra kunder på ett enkelt sätt kan uppgradera sina säkerhetslösningar. Processen är flexibel då mindre e-handlare genomgår en enklare process medan större säljföretag genomgår en mer omfattande process. Ett godkännande enligt standarden innebär en kvalitetsstämpel för e-handlaren gentemot banker och sina kortkunder. Vi är själva PCI-certifierade sedan 2005, säger Patrik Müller, marknadschef på DIBS.

För ytterligare information:
Patrik Müller, marknadschef, tel. 08-527 525 33 eller E-post: patrik.muller@dibs.se

Besök även: www.trustwave.com och www.dibs.se