DIBS lanserar BankAxess

DIBS Payment Services AB (publ), listat på First North, har som första oberoende leverantör av betaltjänstlösningar för Internet inlett implementeringen av BankAxess i Norge. BankAxess är sedan länge en efterfrågad betaltjänst på den norska marknaden för handel via internet. Betalsättet kompletterar de traditionella kreditkortsbetalningarna med fördelar både för säljare och köpare.

DIBS lanserar BankAxess inom kort i Norge. Lösningen har utvecklats av BBS, Nordea, Sparebank 1 Gruppen och DnB Nor. Betalning sker säkert och omedelbart vid köp där både säljare och köpare identifieras via BankID. Tjänsten är lik den i Sverige praktiserade direktbetalningen där köpet sker genom betalarens Internetbank.

– BankAxess innebär att köparen betalar direkt från sitt bankkonto och signerar med sin BankID. För nätbutiken innebär det en lägre transaktionskostnad och högre säkerhet än vid kreditkortsköp. Köparen slipper å sin sida lämna ut känslig kontoinformation till hemsidan där köpet äger rum, säger Halvor Kaafjeld, Försäljningsdirektör, DIBS - Norge.

DIBS erbjuder idag över 30 olika betalsätt och BankAxess kompletterar befintlig tjänsteportfölj. Tjänsten innebär att DIBS övriga kunder nu får ytterligare betalsätt på den norska marknaden.

– Även om BankAxess görs tillgängligt för våra ca 6 000 kunder kommer det att ta tid innan vi ser större transaktionsvolymer. Det beror främst på att det hittills är ett begränsat antal nyttjare av BankID, totalt 750 000 st i Norge. Antalet användare kommer att öka över tiden och lanseringen är ytterligare ett led i vår ambition att ge alla våra kunder valmöjligheter på de olika regionala marknaderna, säger Eric Wallin, VD för DIBS.

För ytterligare information:
Eric Wallin, VD DIBS Payment Services, Telefon: +46 70 329 77 74