DIBS Nordiska E-handelsindex visar på fem trender inom nordisk e-handel

Nordisk e-handel är i fortsatt tillväxt och förändring. Det visar DIBS nordiska e-handelsindex som publiceras i dag. De fem viktigaste branschtrenderna är: 1) fortsätt tro på snabb tillväxt, 2) spridning av e-handeln till fler branscher, 3) större integration mellan e-handel och traditionell försäljning, 4) kvinnor tar till sig e-handel och 5) konsumenterna söker olika sätt att betala.

DIBS e-handelsindex sammanställs i samarbete med analysinstitutet M3 Research. I oktober publicerades en rapport av den svenska e-handeln som idag följs upp med en rapport av den sammanlagda nordiska e-handeln. Kontakta DIBS för att ta del av hela rapporten. Baserad på rapporten och DIBS branschkunskap har DIBS identifierat följande fem trender: 1. Fortsatt snabb tillväxt DIBS E-handelsindex visar att både e-butiker och e-handlare förväntar sig fortsatt goda tider. Hela 93 % av nordiska e-butikerna förväntar sig att e-handeln ska fortsätta på nuvarande nivå eller öka under kommande 12 månader. E-butikernas optimism får stöd av konsumenterna. Drygt 80 % av de nordiska konsumenterna tror att de kommer behålla eller öka dagens nivå av e-handel och bara 10 % tror att de kommer att minska sin konsumtion via Internet. Den sammanlagda nordiska e-handeln uppskattas till 17,2 miljarder euro. Att tillväxten fortsätter styrks av DIBS egna statistik baserat på fler än 11 000 e-butiker vars transaktioner hanteras av DIBS. Statistiken visar att antalet e-handelstransaktioner i Norden ökade med 25 % i december i fjol jämfört med samma period 2008. 2. E-handeln sprider sig i alltfler branscher Resor är den största kategorin inom e-handeln sett till omsättning. Över en tredjedel (37 %) av all nordisk e-handel utgörs av bokning av flygbiljetter, hotell med mera i samband med resor. Hemelektronik står för 20 % och kläder för 10 %. Upplevelser genom media och underhållningstjänster står för 9 % av e-handeln. Den kategorin där flest nordbor säger att de ska öka sin e-handel är kläder (80 %), därefter skönhetsprodukter (74 %) och datorer (69 %). Svenska och finska konsumenter har högst förväntningar på att öka sina klädinköp. Nordiska konsumenterna tror också att de kommer att öka sin e-handel av resor, musik, film och vitvaror med mer. 3. E-handel och traditionell handel integreras E-handeln drivs inte bara av renodlade e-butiker utan den är ett naturligt komplement för traditionella butiker att nå nya kunder och köpvanor. Över hälften av e-butikerna uppger att e-handeln utgör under 25 % av deras totala omsättning. Bara en fjärdedel av Nordens e-butiker har 75 % eller mer av sin omsättning på nätet. DIBS ser också att den offentliga sektorn i ökande grad drar nytta av e-handelslösningar. I Danmark kan till exempel medborgarna betala skatter över nätet. Många företag driver off- och onlineförsäljning samtidigt, och söker nya vägar att kombinera dessa två kanaler. Till exempel blir det vanligare att e-butiker erbjuder hämtning i egen butik, vilket dels minskar kostnader för transport dels ger tillfälle till merförsäljning. 4. Kvinnor tar till sig e-handel I tidigare undersökningar har det visat sig att färre kvinnor än män e-handlar, men i denna undersökning är skillnaden i princip försvunnen. I DIBS Nordiska E-handelsindex 2009 visas att 92 % av kvinnorna e-handlar, vilket nästan är i nivå med andelen män (93 %). I de flesta kategorier står män och kvinnor för ungefär lika stor del av handeln. Det finns dock undantag, t.ex. står männen för en stor andel av handeln inom hemelektronik, medan kvinnor dominerar e-handeln inom kläder, skönhetsprodukter och inredning. 5. Konsumenterna söker olika sätt att betala Nordiska e-butiker föredrar att deras kunder betalar med kort, men det är stora skillnader i hur konsumenterna vill betala i de olika länderna. I Danmark föredrar hela 84 % att betala med kort, vilket beror på Dankortets mycket starka ställning. Kontrasten är stor mot Finland där bara 15 % föredrar att betala med kort. Här är istället banköverföringar och faktura mer populärt. Sverige och Norge ligger däremellan. Om DIBS e-handelsindex DIBS e-handelsindex har analyserat all nordisk e-handel i alla branscher. Den senaste upplagan av DIBS e-handelsindex omfattar intervjuer med 4 000 Internetanvändare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Dessutom ingår 717 e-butiker i Sverige, Norge och Danmark. Datainsamlingen är utförd av analysinstitutet M3 under juli och augusti 2009 genom Internet-intervjuer. I oktober publicerades en rapport om den svenska e-handeln och nu publiceras en rapport om all nordisk e-handel. Kontakta DIBS för att ta del av hela rapporten.