Julhandeln rekordstark på nätet

När DIBS summerar julhandeln 2008 kan bolaget konstatera att tillväxten var fortsatt stabil då nordiska konsumenter ökade sina julinköp på nätet med 15 procent i värde och antalet transaktioner ökade med 25 procent.

– Det är glädjande att se att värdet på e-handeln ökade med 15 procent jämfört med förra julen trots finanskris och den ekonomiska situationen. Samtidigt kan vi se att antalet transaktioner ökade ännu snabbare, vilket beror på att kunder handlar oftare och väljer prisvärda alternativ, säger Eric Wallin, vd på Dibs.

– Den strukturella trenden mot en ökad e-handel gör den mindre känslig för konjunktur och säsong än handeln i den fysiska världen. Den ökning vi såg i december är inte sensationellt mycket större än tillväxten under resten av hösten, säger Eric Wallin.

I december presenterade DIBS sin e-handelsindex för andra halvåret 2008. I den framgick att hela 91 % av svenska internetanvändare mellan 15 - 65 år har handlat på nätet under den senaste sexmånadersperioden. Dessutom framgick att 88% av de svenska webbutikerna tror att försäljningen kommer att öka även framöver. En medverkande orsak till att fler förväntar sig att handla via internet kan vara att förtroendet för säkerheten vid internethandel har ökat kraftigt.