Kommuniké från årsstämma i DIBS Payment Services AB

Årsstämman i DIBS Payment Services AB (publ) beslutade idag i enlighet med styrelsens respektive valberedningens förslag bland annat följande:

Till styrelseledamöter omvaldes Christoffer Häggblom, Peter Sjunnesson och Thord Wilkne. Staffan Persson och Cecilia Lager valdes som nya ledamöter i styrelsen. Staffan Persson valdes till styrelsens ordförande. Katarina Bonde och Sven Mattsson hade avböjt omval.

Stämman fastställde resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning samt beslutade om en utdelning för 2011 om 2 kronor per aktie. Måndagen den 14 maj 2012 är avstämningsdag för utdelningen och utbetalningen beräknas ske från Euroclear Sweden AB fredagen den 18 maj 2012.

Stämman beslutade att resterande vinstmedel balanseras i ny räkning.

Stämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2011.

Styrelsearvoden fastställdes till 300 000 kronor till styrelseordföranden och med 150 000 kronor till var och en av de övriga av stämman valda styrelseledamöterna. Det totala arvodet blir 900 000 kronor. Arvodet till revisorerna utgår enligt godkänd räkning.

Stämman beslutade vidare i enlighet med valberedningens förslag angående principer för utseende av valberedning inför årsstämman 2013.

Stämman beslutade att inrätta ett incitamentsprogram för ledande befattningshavare och övriga tillsvidareanställda, cirka 60 personer. Beslutet innebär att bolaget ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, emittera sammanlagt högst 100 000 teckningsoptioner. Vid fullteckning av teckningsoptionerna samt fullt utnyttjande av optionsrätterna kommer aktiekapitalet att öka med högst 25 000 kronor, genom utgivande av högst 100 000 aktier. Utspädningseffekten vid fullt utnyttjande är cirka 1 (en) procent av aktiekapitalet och rösterna.

För mer information se www.dibs.se.

Eric Wallin, VD DIBS, tel. 08-527 525 03 alternativt 0703 29 77 74 eller e-post: eric.wallin@dibs.se