Mobilshoppandet har ökat med över 40 procent – nästan 750 000 nya mobila konsumenter under året

Tillväxten inom svensk e-handel kommer till stor del från mobilerna. Idag är det 37 procent av svenskarna som handlar på nätet med mobilen. Det är en ökning med 42 procent jämfört med året innan då siffran var 26 procent. Dessa siffror presenteras i en ny rapport från DIBS, Nordens ledande företag av betaltjänster för e-handel.

Undersökningen har genomförts i alla de nordiska länderna. Mobilhandeln ökar kraftigt i hela Norden. Mest ökar den i Sverige där 736 000 nya konsumenter handlade med mobil eller surfplatta. Det totala antalet mobila shoppare i Sverige var 2 451 000 jämfört med 1 715 00. Det placerar Sverige på första plats i Norden. Danmark kommer på andra plats med 1 303 000, Norge trea med 1 132 000. I kronor och ören ökade svensk e-handel från 75 till 81 miljarder kronor under året.

Tillväxten inom e-handeln sker idag i mobila enheter och de som handlar med mobil eller surflatta tenderar också att handla mer. De som handlat minst 25 gånger per halvår har fördubblats under perioden. Svenskarna genomför nära 30 miljoner mobila köp per år, men samtidigt är många konsumenter missnöjda med webbplatserna som inte är mobilt anpassade. Fyra av tio uppger att de avbrutit köpet på grund av detta.

- Konsumenterna vill uppenbarligen handla mobilt, och nu är det upp till handlarna att anpassa sig och erbjuda bra lösningar annars riskerar man att förlora kunder, säger Daniel Larsson, vice VD på DIBS.

Det är inte längre priset som gör att vi handlar på nätet. Det är faktorer som smidigheten och att konsumenterna får tillgång till ett större utbud som är avgörande. 60 procent av de som handlade via mobilen valde den för att den finns närmast till hands och upplevs som smidigare än handel via datorn. Mobilshoppingen ökar i alla ålderskategorier, hälften av alla svenskar mellan 25 – 44 handlar idag mobilt. Även i ålderskategorin 55 till 64 år ökar mobilshoppingen snabbt, från 12 till 30 procent under året.

- Framtidens shopping är mobil. Vi är mitt i en stor förändring där mobila betalningslösningar kommer att lyfta e-handeln till nästa nivå. Nätbutikerna har väldigt mycket att vinna på att anpassa sig snabbt till den mobila utvecklingen. Nya mobilanpassade betalningslösningar är under lansering och vi är övertygade om att dessa kommer att flytta köpen till mobilen i en snabbare takt än tidigare, säger Daniel Larsson.

- Ett exempel är de kortutgivande bankerna i Sverige som kommer att förregistrera kort i MasterCards mobila betalningslösning, MasterPass under nästa år. Ett annat exempel är Apple som nyligen har lanserat en ny betalningslösning som underlättar för köp i appar. De svenska bankernas mobillösning för betalningar, Swish, kommer sannolikt också att lanseras för e-handel under 2015. Oavsett vilken lösning som konsumenterna väljer är de alla exempel på lösningar som förenklar köpupplevelsen rejält jämfört med tidigare, säger Daniel Larsson.

De mobila konsumenterna har ökat sina inköp inom de flesta områden. Kläder och skor ökar rekordsnabbt – från 13 till 33 procent på två år. Bland kvinnorna är det hela 48 procent som handlar dessa varor mobilt, bland männen 20 procent. Männen föredrar media och resor, 34 respektive 32 procent handlade dessa tjänster med mobilen.

För att ta del av hela rapporten klicka här.

För mer information:

Mail: Daniel.larsson@dibs.se Mobil: 0736 404 211

Om undersökningen Svensk e-handel är en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av e-handelns utveckling, och omfattar e-handel med såväl fysiska produkter som tjänster (till exempel resor, biljetter, appar, matkassar och musik- och streamingtjänster) och med särskilt fokus på mobil handel. Undersökningen genomfördes under tredje kvartalet 2014 av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av DIBS och bygger på intervjuer med över 5 000 konsumenter i Sverige, Danmark och Norge. Av dessa var drygt 2 000 respondenter från Sverige och utgör ett nationellt representativt urval (på kön, ålder och region) av svenskar i åldern 15-74. DIBS har genomfört denna rapport årligen sedan 2007.

Om DIBS: DIBS erbjuder Nordens bredaste utbud av enkla och säkra betalningslösningar på nätet. Vi startade 1998 och var då pionjärer inom betalningar på nätet – idag är vi ledande i Norden. Vi var först med att nå en miljard transaktioner och har idag över 15 000 nätbutiker med ett årligt försäljningsvärde på över 100 miljarder kronor. Varje år väljer 2 500 nya nätbutiker vår lösning. Våra 100 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge arbetar för att göra det enkelt att ta betalt på nätet. DIBS är listat på First North med Redeye som Certified Advisor.