Dicot beviljas finansiering från EU:s forsknings- och innovationsprogram Horizon 2020

Dicot ges finansiering med drygt en halv miljon kronor. Finansieringen sker inom ramen för EU:s program SME Instrumentet fas 1 som stöder utveckling av innovativa små och medelstora företag med hög potential.

- Det är glädjande att Dicot är ett av bolagen som valts ut och därmed bedöms tillhöra Europas ledande innovativa bolag. Att få finansiering via EU:s SME Instrumentet fas 1 är en värdefull kvalitetsstämpel för bolaget som ger oss möjlighet att knyta nya viktiga internationella kontakter och tillför extra resurser i vår affärsutveckling, säger Göran Beijer, vd Dicot.

Om EU:s program för utveckling av små och medelstora innovativa bolag med hög potential https://ec.europa.eu/easme/en/eic-sme-instrument

Om Dicot AB (publ)
Dicots affärsidé är att utveckla produkten LibiguinTM som läke­medel för behandling av sexuella dys­funk­tioner. Utvecklingen sker i egen regi upp till kliniska faser. Det är bolagets intention att därefter vid lämpliga tidpunkter ingå strategiska allianser, alternativt genomföra en trade-sale, med etablerat större läkemedelsföretag för att kunna introducera LibiguinTM på världs­marknaden. Dicot är listat på Spotlight Stock Market och har cirka 700 aktieägare. För mer information se www.dicot.se.

Dicot är ett läkemedelsbolag inriktat på upptäckt av läkemedel och utvecklingen av nya livsstilsläkemedel för att höja patienternas livskvalitet. Bolaget utvecklar och tillverkar mediciner för behandling av erektionsproblem och för tidig utlösning. Bolagets ledande produkt, Libiguin®, för behandling av sexuella dysfunktioner är i preklinisk utvecklingsfas. Dicot är listat på Spotlight Stock Market och har cirka 1600 aktieägare. För mer information, se www.dicot.se.