Dicot rekryterar Chief Operating Officer

Pressmeddelande: Uppsala, 2 juni 2021. Dicot meddelar idag att företaget anställt Elin Trampe som Chief Operating Officer tillika vice VD. Hon tillträder sin tjänst 1 september och kommer ingå i Dicots ledningsgrupp.

Elin är civilingenjör i industriell ekonomi från Linköpings universitet och har många års erfarenhet från ledande positioner inom supply chain, projektledning, läkemedelsutveckling och kategoriutveckling på flera internationella företag. Senast arbetade hon på Oasmia Pharmaceutical som Chief Technical Officer.

”Vi är oerhört glada att ha Elin ombord för att bland annat leda genomförandet av läkemedelsprojektet, bygga upp vår supply chain och säkerställa råvaruförsörjningen. Med Elins bakgrund och erfarenhet får vi ytterligare arbetskapacitet i Dicot för att genomföra våra planer och realisera den kommersiella strategin” säger Dicots VD Göran Beijer.

Tel: +46 706 636009

Dicot utvecklar läkemedelskandidaten LIB-01 (tidigare Libiguin) vilket ska bli ett potensläkemedel för att bättre behandla erektionssvikt och för tidig utlösning. Ambitionen är att skapa ett läkemedel med betydligt längre effekt och långt färre biverkningar, jämfört med de som finns på marknaden. Idag lider minst 500 miljoner män av dessa sexuella dysfunktioner och marknaden är värderad till 50 miljarder SEK. Utvecklingen sker i egen regi fram till och med fas 2-studier. Därefter är det Dicots intention att ingå strategiska allianser, alternativt genomföra en trade-sale, med större, etablerade läkemedelsföretag för att kunna introducera LIB-01 på världsmarknaden.

Dicot är listat på Spotlight Stock Market och har cirka 1800 aktieägare. För mer information se www.dicot.se