Dicot tecknar forskningsavtal med forskare på Madagaskar

Dicot har tecknat avtal med Dr. Solofoniana Razafimahefa vid Institute Malgache De Recherches Appliquées, Antananarivo, Madagaskar, rörande forskningssamarbete för att bättre förstå verkningsmekanismen för Dicots läkemedelskandidat LibiguinTM

- Dr. Razafimahefa har tidigare samarbetat med Dicots grundare och forskningsansvarige, professor Jarl Wikberg, kring medicinalväxter på Madagaskar och det är nu mycket glädjande att Dicot kan återuppta det tidigare mycket fruktsamma samarbetet med Dr. Razafimahefa, säger Dicots vd Göran Beijer.

- Ursprunget till LibiguinTM är forskning på Uppsala universitet driven av professor Jarl Wikberg rörande roten från ett träd på Madagaskar, som där har folkmedicinsk användning för att behandla sviktande sexuell förmåga. När vi isolerade och strukturbestämde LibiguinTM fann vi att substansen på ett nästan identiskt sätt, och i förvånansvärt låga doser, reproducerade effekten på försöksdjur för vad som rapporterats kring den folkmedicinska användningen av roten; effekter som indikerar potentialen att använda LibiguinTM för behandling av både erektionssvikt och för tidig utlösning, säger professor Jarl Wikberg.

- Vi har vissa teorier kring hur LibiguinTM utövar sin verkan och samarbetet med Dr. Razafimahefa är ett led i vår forskning att fördjupa förståelsen för hur substansen utövar sina mycket kraftfulla effekter. Samarbetet pågår redan för fullt och det är mycket roligt att nu återuppta samarbetet med en så kompetent forskare som Dr. Razafimahefa, avslutar professor Jarl Wikberg.

Göran Beijer, vd, Dicot AB Telefon: +46 (0) 706 63 60 09, E-post: goran.beijer@dicot.se

Om Dicot AB (publ)
Dicots affärsidé är att utveckla produkten LibiguinTM som läke­medel för behandling av sexuella dys­funk­tioner. Utvecklingen sker i egen regi upp till kliniska faser. Det är bolagets intention att därefter vid lämpliga tidpunkter ingå strategiska allianser, alternativt genomföra en trade sale, med etablerat större läkemedelsföretag för att kunna introducera LibiguinTM på världs­marknaden. Dicot är listat på Spotlight Stock Market och har cirka 700 aktieägare. För mer information se www.dicot.se.

Dicot utvecklar läkemedelskandidaten LIB-01 (tidigare Libiguin) vilket ska bli ett potensläkemedel för att bättre behandla erektionssvikt och för tidig utlösning. Ambitionen är att skapa ett läkemedel med betydligt längre effekt och långt färre biverkningar, jämfört med de som finns på marknaden. Idag lider minst 500 miljoner män av dessa sexuella dysfunktioner och marknaden är värderad till 50 miljarder SEK. Utvecklingen sker i egen regi fram till och med fas 2-studier. Därefter är det Dicots intention att ingå strategiska allianser, alternativt genomföra en trade-sale, med större, etablerade läkemedelsföretag för att kunna introducera LIB-01 på världsmarknaden. Dicot är listat på Spotlight Stock Market och har cirka 1600 aktieägare. För mer information se www.dicot.se