Dicot Pharma erhåller Notice of Allowance för patentansökan i USA

Report this content

Uppsala, 11 oktober 2024. Dicot Pharma meddelar idag att US Patent and Trademark Office (USPTO) har utfärdat ett Notice of Allowance för bolagets patentansökan nr 18/196,049 med titeln ”New compounds and methods of their manufacturing”. Ett Notice of Allowance innebär att USPTO avser att bevilja patent efter att vissa formella steg vidtagits.

Dicot Pharma AB har fått ett meddelande från USPTO som innebär att en av bolagets patentansökningar avses godkännas i USA efter att vissa formella steg vidtagits. När patentet har beviljats kommer det att vara i kraft till år 2042.

Bolagets amerikanska patentansökan ifråga (nr 18/496,049) omfattar nyckelsteg vid tillverkning av Dicot Pharmas aktiva substans i potensläkemedelskandidaten LIB-01.

"Vi är mycket glada för beskedet från USPTO som bekräftar vår innovationshöjd. Vid beviljande kommer vårt nya amerikanska patent att stärka LIB-01s immaterialrättsliga skydd och vår position på den amerikanska marknaden", säger vd Elin Trampe.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Elin Trampe, vd

Telefon: +46 72 502 10 10

E-post: elin.trampe@dicotpharma.com

Om Dicot Pharma AB

Dicot Pharma utvecklar läkemedelskandidaten LIB-01 vilket förväntas bli ett potensläkemedel för att bättre behandla erektionssvikt och tidig utlösning. Ambitionen är att skapa ett läkemedel med betydligt längre verkningstid och långt färre biverkningar, jämfört med de läkemedel som nu finns på marknaden. Idag lider över 500 miljoner män av dessa sexuella dysfunktioner och marknaden är värderad till cirka 80 miljarder SEK. Dicots huvudstrategi är att utveckla LIB-01 i egen regi till och med klinisk fas 2a-studie och därefter i partnerskap med större etablerade läkemedelsföretag finansiera och utveckla LIB-01 vidare till ett registrerat läkemedel för världsmarknaden.

Dicot Pharma är listat på Spotlight Stock Market och har cirka 7 200 aktieägare. För mer information se www.dicotpharma.com.

Denna information är sådan som Dicot Pharma AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-10-11 14:15 CET.