Kommuniké från extra bolagsstämma i Dicot  Pharma AB

Report this content

Dicot Pharma AB (publ) höll idag den 1 augusti 2024 en extra bolagsstämma i Uppsala varvid nedan beslut fattades enhälligt.

Beslut om antagande av ny bolagsordning

Stämman beslutade att anta ny bolagsordning, varvid intervallet för aktiekapitalet ändrades till 7 000 000 kr - 28 000 000 kr och intervallet för antalet aktier till 1 000 000 000 - 4 000 000 000.

Bemyndiganden

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om en nyemission av aktier och/eller teckningsoptioner. Den emission som beslutas med stöd av bemyndigandet ska ske med företrädesrätt för Dicots aktieägare. Det totala antalet aktier och teckningsoptioner som kan komma att emitteras enligt bemyndigandet ska rymmas inom bolagsordningens gränser. Emission i enlighet med detta bemyndigande ska ske på villkor som är marknadsmässiga för företrädesemissioner i noterade bolag.

Stämman beslutade vidare att bemyndiga styrelsen att, vid ett tillfälle under tiden fram till nästa årsstämma, fatta beslut om utgivning av aktier och/eller teckningsoptioner genom en s.k. övertilldelningsoption, vilket får användas vid eventuell överteckning i den planerade företrädesemissionen. En emission i enlighet med detta bemyndigande ska ske på villkor som motsvarar villkoren i företrädesemissionen. En sådan emission kommer att ske med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. De teckningsberättigade i en emission som beslutas med stöd av detta bemyndigande ska vara de som anmält sig för teckning i företrädesemissionen, men som inte fått full tilldelning i enlighet med sin teckning. Det totala antalet aktier och teckningsoptioner som kan komma att emitteras enligt bemyndigandet ska rymmas inom bolagsordningens gränser, men styrelsen förklarade att man enbart kommer att utöva det upp till 5% av antalet aktier efter den genomförda planerade företrädesemissionen.

Stämman beslutade slutligen att bemyndiga styrelsen att vid ett tillfälle fatta beslut om en riktad emission av aktier och/eller teckningsoptioner med rätt att teckna aktier och teckningsoptioner för garanter som har ingått garantiåtaganden i samband med en nyemission i Dicot. Villkoren ska motsvara villkoren i den planerade företrädesemissionen. Om styrelsen utnyttjar bemyndigandet får det ske med bestämmelser om kvittning. Styrelsen ska ha rätt att bestämma villkoren i övrigt för emissionen enligt detta bemyndigande samt vem som ska ha rätt att teckna utgivna värdepapper. Det totala antalet aktier och teckningsoptioner som kan komma att emitteras enligt bemyndigandet ska rymmas inom bolagsordningens gränser.

Personaloptionsprogram 2024/2030

Stämman beslutade att införa ett incitamentsprogram för anställda och vd genom en riktad emission av teckningsoptioner till Dicot (med godkännande om vidareöverlåtelse till deltagarna i programmet). Optionsprogrammet omfattar totalt 5 000 000 teckningsoptioner.

Besluten ovan fattades enhälligt.

För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till den fullständiga kallelsen till den extra bolagsstämman som finns tillgänglig på Dicots webbplats, www.dicotpharma.com.

Uppsala den 1 augusti 2024

Dicot Pharma AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Elin Trampe, vd
E-post: elin.trampe@dicotpharma.com

Om Dicot Pharma AB

Dicot Pharma utvecklar läkemedelskandidaten LIB-01 vilket förväntas bli ett potensläkemedel för att bättre behandla erektionssvikt och tidig utlösning. Ambitionen är att skapa ett läkemedel med betydligt längre verkningstid och långt färre biverkningar, jämfört med de läkemedel som nu finns på marknaden. Idag lider över 500 miljoner män av dessa sexuella dysfunktioner och marknaden är värderad till cirka 80 miljarder SEK. Dicots huvudstrategi är att utveckla LIB-01 i egen regi till och med klinisk fas 2a-studie och därefter i partnerskap med större etablerade läkemedelsföretag finansiera och utveckla LIB-01 vidare till ett registrerat läkemedel för världsmarknaden.

Dicot är listat på Spotlight Stock Market och har cirka 6 100 aktieägare. För mer information se www.dicotpharma.com.