Didner & Gerge startar Globalfond

Report this content

Didner & Gerge breddar sitt utbud genom att starta en globalfond. Globalfonden, som startar i dag, den 28 september, kommer att förvaltas efter samma investeringsfilosofi som företagets två tidigare fonder, vilken givit uthålligt goda resultat. Jens Barnevik och Henrik Andersson kommer att förvalta den nya fonden.

Didner & Gerge räds inte dagens börskaos. Den första fonden, en bred Sverigefond, startades 1994 i efterdyningarna av den ekonomiska krisen som lamslagit den svenska finansmarknaden. 2008, några månader efter Lehman-kraschen, startades Småbolagsfonden. Den 28 september startar företaget sin Globalfond.

- Börskaoset är inget hinder med vår tydligt aktiva och uthålliga investeringsfilosofi. Tvärtom skapar börsoron möjligheter. Vi kan bortse från hur olika index kortsiktigt utvecklas och vilka börser som går upp eller ner för tillfället. Vi fokuserar istället på att hitta bolag som är köpvärda, säger Henrik Andersson, förvaltare av Globalfonden.

Globalfonden startar med ett kapital på 60-80 miljoner kronor och kommer initialt att aktivt förvalta 35 till 40 bolag.

- Vi har tidigarelagt starten för den nya fonden. Vi ser att det finns många bortglömda och undervärderade bolag med stor potential i USA, Japan och Europa, likaväl som på nya marknader, säger Jens Barnevik, förvaltare av Globalfonden.

Förvaltarteamet består av Henrik Andersson och Jens Barnevik. Jens Barnevik, kommer närmast från fjärde AP-fonden och tidigare AMF Pension och har totalt tolv års erfarenhet av förvaltning. Henrik Andersson med 13 års erfarenhet, kommer senast från Arbor Asset Management, en del av Brummer & Partners, och var dessförinnan tio år på Handelsbanken.

- Vi är mycket nöjda med att Jens och Henrik ska förvalta Globalfonden. Båda förvaltarna har ett gediget aktieintresse, lång förvaltningserfarenhet samt goda resultat bakom sig, säger Adam Gerge, VD i Didner & Gerge.

För ytterligare information kontakta:
Adam Gerge, VD

För att läsa mer om Globalfonden: http://www.didnergerge.se/nyheter