Europaetta utmanar i Sverige

Wincor Nixdorf växer inom IT-lösningar för detaljhandeln genom att rekrytera sju nyckelpersoner från konkurrerande tjänsteföretag. I Europa är Wincor etta, målet är att även i Sverige på allvar utmana inom totala IT-lösningar för handeln. Microsofts dot.net-plattform har varit nyckeln till framgång i Europa.

– Vi ser allt större behov av integrerade lösningar som stödjer butikskedjor på ett effektivare sätt än vad som är vanligt idag. Det handlar först och främst om integration mellan affärssystem och butiksdatasystem, säger Christer Westerberg, som är Sales Manager på Wincor Nixdorf i Sverige sedan februari med ett förflutet på Fujitsu Services.

Konsultchefen Roger Olofsson och 5 konsulter, alla med mycket lång erfarenhet av detaljhandeln, har kommit till Wincor Nixdorf från Fujitsu Services.
– Möjlighet att få jobba med riktigt vassa egenutvecklade mjukvarulösningar var det som lockade mig och konsulterna, säger Roger Olofsson. Det ska bli mycket spännande att på allvar lansera TP.net på den svenska marknaden och vi tror att även de svenska kunderna kommer att tycka om TP.net-suiten som varit mycket framgångsrik på Metro i Tyskland och på Carrefour i Frankrike.

I Europa är Wincor Nixdorf sedan flera år ledande inom hårdvara, med 29% av marknaden för PC-kassor (Clarendon 2006). Under de senaste åren har Wincor även haft stora framgångar på mjukvarusidan. I den senaste rapporten från branschanalysfirman Clarendon rankas Wincor Nixdorf som nummer 1 avseende mjukvaruförsäljning till retailföretag.
Försäljningen av mjukvara till retailbranschen nådde 73 miljoner Euro år 2006 och framför allt är det POS mjukvaran TP.net som går riktigt bra. Sedan 2004 har det sålts över 40.000 licenser av TP.net.
Med detta i bagaget satsar Wincor på kraftig tillväxt på den svenska marknaden och har som mål att vara med på alla större upphandlingar av kassasystem.
– Kunderna erbjuds en helhetslösning där affärssystemet integreras med butiksdatasystemet. Ekonomi, försäljning, lager, inköp kan samköras med affärssystemen. För huvudkontoret betyder det bättre kontroll, för butikerna betyder det bättre flöden på varorna, att populära artiklar inte tar slut och att administrationen minskar. Varorna kan komma in snabbare, storsäljare identifieras tidigt och all pappershantering upphör, säger Christer Westerberg.

Wincor Nixdorf kommer att vända sig till alla butikskedjor med 20-30 butiker eller fler. Kunden kommer att erbjudas allt från hårdvara och mjukvara separat till totallösningar där Wincor Nixdorf även tar ansvar för hela driften.

TP.net bygger som namnet anger på Microsofts dot.net-plattform och samarbetet med Microsoft är tätt vilket bland annat innebär att det finns färdiga integrationer till Microsofts affärssystem vilket kortar implementationstiden väsentligt. Team Sportia som kör Microsoft Dynamics Axapta var t ex igång med nytt affärssystem och TP.net i butikerna efter endast 6 månader vilket är betydligt kortare än vad som är vanligt i branschen.

För mer information, kontakta:
Christer Westerberg, Sales Manager, Wincor Nixdorf AB, +46 (0)70 796 95 65
Svein Hallangen, VD Wincor Nixdorf AB, +46 70 691 01 80

Om Wincor Nixdorf
Wincor Nixdorf, med huvudkontor i Tyskland, är ett börsnoterat företag som utvecklar och levererar IT-lösningar bestående av maskinvara, programvara och tillhörande tjänster till bank och handel världen runt. Företaget finns representerat i mer än 90 länder och har 45 egna dotterbolag. Totalt arbetar idag knappt 8000 personer inom koncernen och omsättningen 2006 var ca 18 miljarder SEK.