Wincor Nixdorf tillsätter Timo Kolehmainen som affärsområdeschef för Services i Norden

Wincor Nixdorf Nordic anställer en ny chef för affärsområdet Services. Timo Kolehmainen som har lång erfarenhet av IT-tjänster och banksektorn tillträder sin nya tjänst den 24 augusti.

Timo Kolehmainen kommer senast från Tieto Finland där han varit Vice President Value Networks Global och han har tidigare arbetat på Fujitsu Services och NCR. Hans nya titel på Wincor Nixdorf blir General Manager BU Services Nordics.

– Wincor Nixdorf genomför just nu ett omstruktureringsprogram, som syftar till att bättre utnyttja de affärsmöjligheter för mjukvara och IT-tjänster som uppstår i och med den pågående digitaliseringstrenden inom bank och detaljhandel. Rekryteringen av Timo Kolehmainen passar med sin gedigna erfarenhet av tjänste- och banksektorn väl in i denna strategi, säger Wincor Nixdorfs Nordenchef Joachim Struck.

– Jag kände till Wincor Nixdorf som ett verkligt globalt och välrenommerat företag och blev genast intresserad av de nya utmaningar som man står inför. Jag brinner för den spännande utvecklingen av tjänster i olika former. Då jag de senaste sju åren ansvarat för en mycket sofistikerad integrerad molntjänst för företag, tror jag mig kunna bidra med idéer och koncept som vi kan vidareutveckla för våra kunder på Wincor Nixdorf, säger Timo Kolehmainen.

– Jag ser också stora möjligheter att dra nytta av Wincor Nixdorfs globala företagstjänster för att gynna de lokala kunderna i Norden. En av mina viktigaste uppgifter till att börja med blir att träffa våra nuvarande och potentiella kunder för att få en djupare insikt i deras affärsmässiga utmaningar, fortsätter han.

Timo Kolehmainen tillträder måndagen den 24 augusti och kommer att vara baserad på Wincor Nixdorfs finska kontor i Esbo nära Helsingfors. Han efterträder Markus Beverungen som har varit tillförordnad på tjänsten.

Joachim Struck, tf Nordenchef

Wincor Nixdorf Nordic

E-post: Joachim.Struck@wincor-nixdorf.com

Om Wincor Nixdorf

Wincor Nixdorf är en ledande, global leverantör av IT-lösningar och tjänster till handel och bank och vår lösningsportföljen optimerarar affärsprocesser för våra kunder. Med kunskap inom bank och handel erbjuder Wincor Nixdorf även produkter och tjänster till post, lotteri, sjukvård och bensinstationer.

Wincor Nixdorf finns i reprensenterat i över100 länder, med egna dotterbolag i 37 av dessa. Sammanlagt har bolaget 9 000 anställda. Wincor Nixdorf är en av de ledande globala leverantörerna av programmerbara elektroniska POS system (kassor) och bankautomater med tillhörande tjänster och mjukvara. Produktionsanläggningar finns i Paderborn, Tyskland samt i Singapore, Shanghai och Sao Paolo.

För mer information, besök www.wincor-nixdorf.com