Digias artificiella intelligens förutspår hockey-VM – USA vinner mästerskapet, Sverige tar brons

Om man kan tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna i hockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som avgjordes för några veckor sedan.

Det finländska programvaru- och tjänsteföretaget Digia har genomfört en prognos baserad på artificiell intelligens om resultaten i hockey-VM.
Enligt prognosen får svenskarna inte fira mästerskapet, men nog bronsmedaljen. Ur finländsk synvinkel är prognosen inte särskilt hoppingivande: Finland hamnar på femte plats efter Sverige och Slovakien.

Artificiell intelligens visade sin styrka som ett verktyg för prognostisering, när det finska mästerskapet i hockey för några veckor sedan avgjordes i fråga om topparna just på det sätt som den artificiella intelligensen förutspådde. Läs mer här.

Syftet med de lekfulla prognoserna är att åskådliggöra möjligheterna att utnyttja artificiell intelligens och uppmuntra till att prova på artificiell intelligens. Digia tillhandahåller tjänster inom dataanalys och artificiell intelligens också i Sverige via sina dotterbolag Climber och Top of Minds.

”För våra kunder rekommenderar vi att det inte lönar sig att vänta med att börja utnyttja artificiell intelligens, utan det lönar sig att starta utan dröjsmål. Genom olika försök hittar vi de tillämpningsobjekt och sätt att utnyttja artificiell intelligens som är till störst nytta för den egna organisationen”, säger Juhana Juppo, Digias teknologidirektör.

Prognosen baserar sig på generativ artificiell intelligens

Prognosen för hockey-VM har genomförts med hjälp av generativ artificiell intelligens.

Lösningar inom generativ artificiell intelligens har blivit bekanta för den stora allmänheten med tjänster som ChatGPT, som baserar sig på språkmodeller och framför allt hjälper vid behov som gäller innehållsproduktion eller annan behandling av text.

Digias prognos för VM har genomförts med hjälp av en RAG-baserad lösning enligt språkmodellen. Retrieval-Augmented Generation eller RAG är en avancerad AI-metod som kombinerar språkmodellernas generativa förmågor och avancerad datasökningstekniker för att hitta information: RAG utökar förståelsen av språkmodellen och gör det möjligt att söka och använda dokument utanför modellen för att ge mer exakta och kontextuella svar.

Prognosen för det finska mästerskapet skilde sig från den färska prognosen för VM både i fråga om metoden och databasen. Den genomfördes med hjälp av random forest-modellen, som hjälper till att fatta beslut genom att räkna ut det mest sannolika resultatet från flera olika beslutsträd.

Det fanns också mer data tillgängliga och fler variabler. Det finns inte lika omfattande data om VM-spelen, utan prognosen baserar sig helt och hållet på resultaten av tidigare spel och ländernas framgång i dem.

”Det är troligt att prognosen för VM inte når exakt samma precision som prognosen för FM, eftersom uppgifterna inte är lika exakta och metodvalet är mer experimentellt. Å andra sidan har modellen, när den har testats, nått förvånansvärt goda resultat jämfört med den slumpmässiga skogsmodellen”, säger Juppo.

Han påminner oss om att artificiell intelligens är ett verktyg i vardagen, precis som all annan teknik. AI-lösningar kan genomföras på tekniskt olika sätt.

”Det väsentliga är att förstå vad de olika genomförandesätten lämpar sig för och vilka deras starka och svaga sidor är. Kontinuerliga experiment är viktiga med tanke på inlärningen och för att hitta de verktyg som lämpar sig för de egna behoven. När artificiell intelligens används på rätt sätt är den ett mycket bra hjälpmedel till stöd för beslutsfattandet och för många andra behov”, säger Juppo.

•    Digias prognos över slutresultaten i VM finns som en PowerBI-vy här. Prognosen uppdateras.
•    AI-prognosen för finska mästerskapet hittar du här (på finska).

Ytterligare information:

Juhana Juppo
Teknologidirektör, Digia Oyj
tfn 040 172 2859
juhana.juppo(a)digia.com

Digias kommunikation
Kontaktuppgifter här

Digia is a software and service company that combines technological possibilities and human capabilities to build intelligent business, society and a sustainable future. Our mission is to ensure that our customers are at the forefront of digital evolution. There are more than 1,500 of us working at Digia and we operate globally with our customers. Digia’s net sales totalled EUR 192.1 million in 2023. The company is listed on Nasdaq Helsinki (DIGIA). digia.com