• digip/

Digip® tar in 20 miljoner SEK av bl.a. Industrifonden för att intensifiera den geografiska expansionen

Report this content

Stockholm, 26 juni, 2021. Digip® AB, ett svenskt SaaS-företag inom legal tech som gör varumärkesskydd tillgängligt, prisvärt och funktionellt, meddelar idag en finansieringsrunda på 20 miljoner SEK som leds av Industrifonden. SeedX, Antler och ängelinvesterare deltar också i rundan. Finansieringen kommer att användas för att växa verksamheten och fortsätta att bekämpa varumärkesintrång på global nivå.

”Nästan alla företag runt om i världen använder digitala verktyg för att öka sin exponering, vilket leder till att sannolikheten för att stöta på varumärkesmissbruk har skjutit i höjden. 85 procent av alla företag har upplevt varumärkesintrång. Om du vill bygga ett starkt och framgångsrikt företag så måste du se till att du äger ditt varumärke, det är inte längre en fråga ”om” något händer, utan snarare ”när” och då vill du vara förberedd,” säger Viktor Johansson, VD och medgrundare av Digip®.

Digip®-plattformen ger vem som helst, när som helst, möjligheten att söka, registrera samt skydda sitt varumärke digitalt. Genom en unik användarupplevelse kan entreprenörer och etablerade företag stärka sina varumärken över hela världen. Företaget grundades 2019 och tjänsten på digip.com lanserades i slutet av 2020, Digip® har redan kunder i över 20 länder.

Investeringen från Industrifonden, SeedX, Antler och ängelinvesterare kommer att användas för att ytterligare driva geografisk expansion, produktutveckling och fortsätta sitt mål med att automatisera varumärkeshantering världen över.

”Vi tror att entreprenörer, ägare och styrelser förstår varför de behöver registrera och varumärkesskydda sin verksamhet, men vi vet också hur miljön som entreprenörer arbetar i ser ut. Det finns helt enkelt inte tid att lära sig alla komplexa steg för att göra det själva, eller att spendera massa tid med en advokat. Vi är exalterade över hur Digip® gör det möjligt för alla att omedelbart och kostnadsfritt registrera och äga sitt varumärke. Med den här investeringen ger vi Digip® de finansiella musklerna som behövs för att erbjuda sin teknik över hela världen”, säger Tore Tolke, Senior Investment Director på Industrifonden.

Varumärkesintrång ökar och Digip® har på bara nio månader fått kunder i 26 länder. Det visar på ett globalt behov av att kunna hantera företagets immateriella rättigheter digitalt. Kundbasen hos Digip® sträcker sig från nyblivna entreprenörer till företag med omsättning i miljardklassen som vill ha kontroll över sina immateriella rättigheter och kostnader.

Digip® har tidigare fått finansiering av Antler och ängelinvesterare i Stockholms startup ekosystem.

Viktor Johansson CEO, +46 70 885 35 28, viktor.johansson@digip.com

Om Digip®

Digip® erbjuder via sin plattform ett nytt sätt att leverera immateriella tjänster i global skala. Genom att kombinera teknik, branschkunskap och investeringar skapar Digip® den mest innovativa tekniken på marknaden för att förbättra kundupplevelsen, effektivisera processer och sänka kostnaderna för att hantera immateriella rättigheter.

Om Industrifonden

Industrifonden är en nordisk venture capital-fond baserad i Stockholm. Industrifonden investerar i banbrytande teknologier och vetenskapsbaserad innovation - morgondagens industri. Portföljen inkluderar bolag som Funnel, inRiver, Oncoceptides och Calliditas www.industrifonden.com

Citat

Viktor Johansson, VD och medgrundare av Digip®.
Tore Tolke, Senior Investment Director på Industrifonden.