EA FÖRVÄRVAR DIGITAL ILLUSIONS

Report this content

Den framgångsrika utvecklaren och skaparen av Battlefield-serien blir en helintegrerad EA-studio Redwood City, Kalifornien – den 2 Oktober 2006 – Electronic Arts (NASDAQ: ERTS) tillkännagav idag förvärvet av Digital Illusions CE (DICE), ett framgångsrikt utvecklingsteam och kreativa skapare av spelserien Battlefield. DICE som är baserat i Stockholm blir en integrerad EA-studio helt inriktad på att vidareutveckla Battlefield-serien och skapa nya produkter för PC, nästa generations spelkonsoler och andra kommande plattformar. ”EA är mycket glada över att officiellt få välkomna detta team av oerhört skickliga utvecklare och en globalt uppmärksammad spelserie”, uppgav Paul Lee, VD för EA:s Worldwide Studios. “DICE-studion har en stor tillväxtpotential när vi fortsätter utveckla Battlefield-serien och andra nya varumärken. Vi är övertygade om att våra kreativa och affärsmässiga förhållningssätt stämmer väl överens för att tillsammans nå ytterligare framgångar.” Patrick Söderlund, DICE VD, uppgav, ”Att bli en del av EA-studion är ett stort steg framåt vilket kommer att hjälpa oss att fortsätta producera nya spel och nya spelserier till DICE fans. Vi har haft ett nära samarbete med EA under de senaste fem åren och detta utgör ett mycket naturligt steg för oss när vi tar oss till nästa generation av spel.” Patrick Söderlund kommer att bli sk. EA Studio General Manager med fortsatt ansvar för DICE- studion, men kommer att ta på sig ytterligare ansvar inom det kreativa området. DICE ledning kommer fortsätta som tidigare i Stockholm. Förvärvet har skett genom en fusion varvid EA övertagit DICE tillgångar och skulder. Aktieägare i DICE, som är registrerad som aktieägare i den av VPC AB förda aktieboken per den 11 oktober 2006, kommer att erhålla 67,50 kr kontant per aktie att utbetalas den 16 oktober 2006. Antalet aktier som innehavs av minoritetsägarna i DICE uppgår till ca. 2,6 miljoner. ###