Aktiekurser från SBI via WAP

Report this content

AKTIEKURSER FRÅN SBI VIA WAP SBI:s aktiekurser blir mobila genom Digital Mobilitys portal InHand Digital Mobility och SBI Marknadsplats kan idag meddela ett samarbete om att leverera SBI-listornas kursinformation via WAP telefon eller PDA. Inledningsvis kommer kursinformation från bolag noterade på SBI:s Aktielista samt SBI:s Innovationslista att göras tillgängliga för mobila tjänster. Tjänsten kommer att finnas tillgänglig för användare av Digital Mobilitys mobila internationella portal InHand som man kan ansluta sig till oavsett vilken mobiloperatör man använder. Genom InHand får användaren dessutom tillgång till annan finansiell information, nyheter, reseinformation, väderprognoser och andra mobila tjänster från t ex Standard & Poor, TT, SMHI med flera. (www.inhand.se) " Det finns inget tvivel om att aktie- och bankaffärer kommer vara en av de viktigaste och mest användbara mobila tjänsterna " säger Krister Jörlén, VD Digital Mobility InHand AB. "Vi är glada över att kunna komplettera vårt utbud med information från SBI, som står för nytänkande vad avser aktiehandel i Norden". "Genom att göra kursinformationen tillgänglig även via mobiltelefoner underlättar det väsentligt för personer med pressade tidsscheman " säger Jonas Kullgren på SBI. " SBI vill på detta sätt öka närvaron hos slutkund ytterligare i Sverige och internationellt och samtidigt skapa tryggare investeringar där investeraren ständigt kan vara uppdaterad om vad som sker med kurserna. Digital Mobility har tidigare visat prov på att de kan den här sortens lösningar." För mer information, kontakta: Digital Mobility InHand AB Krister Jörlén, Verkställande Direktör tel: +46-8-622 27 72 SBI Marknadsplats Jonas Kullgren, Marknadsansvarig tel: +46-8-566 390 40 Säker handel - Digital Mobilitys fokus Det har funnits en sund försiktighet i att använda Internetbaserade lösningar till affärskritiska system. Huvudskälet därtill har varit säkerhetsluckan som finns i WAP. Den har Digital Mobility löst genom att kryptera innehållet så att det bara går att tolka i bankernas och mäklarnas system och på kundens telefon eller PDA. Transaktionerna hanteras av Digital Mobility WAPHub som garanterar säkerheten "end-to- end". Digital Mobility är ett Ledstiernanbolag som levererar kompletta lösningar för distribution av mobila tjänster. (www.digimob.com) SBI Marknadsplats är en auktoriserad marknadsplats under Finansinspektionens tillsyn. SBIs affärsidé är att som auktoriserad marknadsplats bedriva börsverksamhet med hög servicegrad för tillväxtbolag. Marknadsplatsen noterar bolag med hög risk och ställer därför långtgående krav på bolagens information för att placerarna skall erhålla ett bra beslutsunderlag för sina investeringsbeslut. Information till redaktionen: Om Digital Mobility: 1. Digital Mobility Limited är en system- operatörs- och terminaloberoende leverantör av helhetslösningar inom området mobila tjänster till företag samt deras kunder och medarbetare. 2. Digital Mobility erbjuder ett brett utbud av tjänster, bl a terminalanpassning, applikations-hosting och CRM (customer relationship management). 3. InHand (www.inhand.se) är Digital Mobilitys portal för mobila tjänster. Fokus ligger på individanpassade tjänster inom finans, försäkring, resor, information och m-handel. InHand finns tillgängligt för WAP-terminalanvändare i Sverige, Israel, Guernsey och Storbritannien. Flera länder kommer att anslutas inom kort. 4. Digital Mobility inhyser och distribuerar mobila tjänster via WAP Hub, en servermiljö med mycket hög säkerhet, med stöd för användarverifiering, sessionshantering och hosting. 5. Digital Mobilitys "end-to-end" säkerhetslösning för mobila transaktioner, med inriktning på banker och andra finansiella institut, distribueras av Hewlett Packard. Digital Mobility är också medlem i HP:s E-Bazaar, vilket är ett globalt forum för leverantörer och kunder inom området mobil handel. 6. Digital Mobilitys WAP-browser har licensierats till Psion för användning i Revo PDA (personal digital assistant). 7. Digital Mobility Ltd. grundades 1998 och får investeringsstöd från riskföretagskapitalfonden Ledstiernan. Företaget har huvudkontor i London och kontor i Stockholm och Amsterdam. Digital Mobility Inhand AB är ett helägt dotterbolag i Sverige. 8. Digital Mobility Ltd är medlem i WAP-forum <www.wapforum.org> och ETSI <www.etsi.fr>, som är en europeisk standardiseringsorganisation för telekommunikation. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/28/20001128BIT00200/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/28/20001128BIT00200/bit0002.pdf