Digital Mobility stärker ledningen med ny COO

Digital Mobility stärker ledningen med ny COO [2000-10-31]: Det mobila Internetföretaget Digital Mobility Limited (www.digimob.com) har utsett Johan Sjöquist till Chief Operating Officer. Sjöquist, som redan är en WAP-veteran, ansluter sig till Digital Mobility efter att ha varit Business Development Manager hos Nokia Mobile Phones. Där ansvarade han för affärsutvecklingsinitiativ för WAP och andra mobilteknologier som t ex Bluetooth i Skandinavien. Sjöquists breda erfarenhet omfattar även hantering av partnerskap med ISP:er, integratörer och utvecklare. Innan han började hos Nokia arbetade Sjöquist hos Apple Computer och Eastman Kodak. Sjöquist kommer att ha ansvaret för att bygga upp Digital Mobilitys verksamhet i Europa, med fokus på att starta och marknadsföra företagets WAPhub@ och portalen InHand. Sjöquist kommer också att sköta Digital Mobilitys växande internationella nätverk av franchisetagare, dotterbolag och leverantörer samt partnerskap med andra utvecklare och innehållsleverantörer. "Det är otroligt hur spännande mobilt Internet är just nu", kommenterade Sjöquist vid sitt tillträdande. "Det är de snabbrörliga, riskvilliga aktörerna med visioner, egen teknologi, bra referenser och rätt affärsmodell som kommer att framstå som klara vinnare, och det är dessa kvaliteter som har fått mig att hålla ögonen på Digital Mobility en tid". "Från min tid hos Nokia vet jag precis hur seriöst man ser på WAP inom mobilbranschen", fortsätter Sjöquist, "och nu finns det en fantastisk möjlighet att ta med sig det perspektivet till ett nystartat företag med ett brett utbud baserat på den vinnande kombinationen av teknik, innehåll och nätverksneutralitet." Digital Mobilitys WAPhub@ är utvecklad för att erbjuda en säker, skalbar miljö för mobil handel samt informations- och underhållningstjänster. Digital Mobility erbjuder WAPhub@ till operatörer, tjänsteleverantörer och innehållsleverantörer som vill bygga upp och tillhandahålla sina egna skräddarsydda WAP-tjänster till sina kunder. Dessutom erbjuder Digital Mobility produkter och lösningar för operatörer, telefontillverkare och andra partners inom den mobila sfären såsom gateways, browsers samt kompletta mobila plattformar. Digital Mobility tillhandahåller också InHand-tjänsten, som samlar bankaffärer, nyheter, aktiekurser och handel med aktier samt reseinformation och resebokning i en lättanvänd, nätverksneutral WAP- portal. För mer information kontakta: Johan Sjöquist Krister Jörlén Digital Mobility Limited Digital Mobility Inhand AB Tel: +46 708 920 580 Tel: +46 8 622 27 72 johan@digimob.com krister@digimob.com Information till redaktörer: 1. Digital Mobility Limited är en system- operatörs- och terminaloberoende leverantör av helhetslösningar inom området mobila tjänster till företag samt deras kunder och medarbetare. 2. Digital Mobility erbjuder ett brett utbud av tjänster, bl a terminalanpassning, applikations-hosting och CRM (customer relationship management). 3. InHand (www.inhand.se) är Digital Mobilitys portal för mobila tjänster. Fokus ligger på individanpassade tjänster inom finans, försäkring, resor, information och m-handel. InHand finns tillgängligt för WAP-terminalanvändare i Sverige, Israel, Guernsey och Storbritannien. Flera länder kommer att anslutas inom kort. 4. Digital Mobility inhyser och distribuerar mobila tjänster via WAP Hub, en servermiljö med mycket hög säkerhet, med stöd för användarverifiering, sessionshantering och hosting. 5. Digital Mobilitys "end-to-end" säkerhetslösning för mobila transaktioner, med inriktning på banker och andra finansiella institut, distribueras av Hewlett Packard. Digital Mobility är också medlem i HP:s E-Bazaar, vilket är ett globalt forum för leverantörer och kunder inom området mobil handel. 6. Digital Mobilitys WAP-browser har licensierats till Psion för användning i Revo PDA (personal digital assistant). 7. Digital Mobility Ltd. grundades 1998 och får investeringsstöd från riskföretagskapitalfonden Ledstiernan. Företaget har huvudkontor i London och kontor i Stockholm och Amsterdam. Digital Mobility Inhand AB är ett helägt dotterbolag i Sverige. 8. Digital Mobility Ltd är medlem i WAP-forum <www.wapforum.org> och ETSI <www.etsi.fr>, som är en europeisk standardiseringsorganisation för telekommunikation. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/31/20001031BIT01230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/31/20001031BIT01230/bit0002.pdf